Arktisk Verdiskapning Lundal Nord vinner

Spekebacon fra Salten - best i nord

Bedriften Lundal Nord gikk for andre år på rad helt til topps i konkurransen om det beste og mest nyskapende nordnorske matproduktet. – Fantastisk godt. Rein og ekte smak! utbrøt en samstemmig jury.

Publisert

Tor Olav Lundal, fra Lundal Nord AS, som vant Arktisk Verdiskapning 2015. (Foto: Rune Stolz Bertinussen/ Reiseliv i Nord AS).

Juryen erklærte samtidig at «spekebaconet må ut til folket!».

Videre uttaler juryen «at Lundal klarer å lage et unikt produkt i nordnorsk sammenheng, med gode nordnorske råvarer og et godt håndverk – og med stort markedspotensial».

Juryen er imponert over kvaliteten og den gjennomførte nordnorske identiteten. I fjor vant samme bedrift med sine velsmakende kjøttkaker.

Mørt fra Mydland

Sølvet gikk til Mydland AS fra Tromsø med «Frans Josef Spekepølse». –Veldig god smak, mørt og med en forpakning som skiller seg sterkt ut fra andre produkter med et eksklusivt uttrykk, mener juryen. Et nyskapende produkt på nivå med internasjonale spekepølser, slår de fast.

Spenstig Steinfjording

Fra venstre Tore Lorentzen, salgssjef i Mydland AS i Tromsø, som tok sølvet med sin Franz Josef Spekepølse, gullvinner Tor Olav Lundal (spekebacon) og Lise Mangseth, som representerer Lofoten Gårdsysteri med osten «Steinfjording Havsmak» fra Lofoten Gårdsysteri. (Foto: Rune Stolz Bertinussen/ Reiseliv i Nord AS).

Bronsen ble tildelt osten Steinfjording Havsmak produsert av Lofoten Gårdsysteri på Bøstad. «En fantastisk ost, god mild geitesmak og veldig innovativt med bruk av tang. Geitemelken er biologisk dynamisk godkjent som eneste i Nord-Norge. Spenstig navn hvor sted og produkt kombineres på en bra måte, sier juryen.

Første premien er på 30 000 kroner, annenpremien på 10 000 kroner og tredjeprisen på 5000 kroner.

Hederlig molteomtale

Moltegeleen fra Reisa AS i Sørkjosen fikk hederlig omtale, og juryen beskriver den som en god, frisk og sprudlende gele med en flott naturlig farge. Produktet har et stort potensiale i souvenir- og gave- markedet med sitt eksklusive utseende.

Under «Arktisk Verdiskaping» ble i alt 16 forskjellige matprodukter vurdert, og konkurransen er en del av den store mønstringen Reiseliv i Nord i Tromsø, som pågår nå.

Juryleder er Espen Ramnestedt, nyansatt kulinarisk leder på Kystens Hus i Tromsø, og også kåret til Nord-Norges beste kokk i fjor. Med seg hadde han Espen Eilertsen, grafisk designer hos Tank i Tromsø, Svein Bjørndal, daglig leder hos Halvors Tradisjonsfisk, Gunnar Andersen, en av eierne av VertsHuset Skarven og Mariann Sandnes, seniorrådgiver i Innovasjon Norge.

Måles på kvalitet og egenart

Målet med denne konkurransen er å stimulere til nyskaping, produktutvikling og bedriftsutvikling innenfor matsektoren i Nord-Norge og bidra til å profilere kvalitetsprodukter fra landsdelen.

Produktene må ha håndverksmessig kvalitet og egenart knyttet til region, råvarer, mattradisjoner og/eller smak. Produktene evalueres ut fra flere kriterier: Grad av innovasjon både på selve produktet, produksjonsprosessen og design/emballasje tilpasset markedet, dagligvare og/eller storhusholdning. Bruk og profilering av nordnorske råvarer teller, i likhet med bruk og profilering av nordnorsk identitet og det kommersielle potensialet, heter det i en pressemelding.

Årets deltakende produkter

Disse deltok i Arktisk Verdiskapning 2015.

Nordland

Lofoten Gårdsysteri (Bøstad), Arctic Mustard (Bodø), Brurskanken Rein (Trofors), Arctic Rein og Vilt AS (Mo i Rana), Han Sylte AS (Valnesfjord), Kvarøy Saltsyderi (Indre Kvarøy i Lurøy), Lundal Nord AS (Breivik i Salten) og Sæterstad Gård (Hattfjelldal).

Troms:

Mydland AS (Tromsø), Karls Fisk & Skalldyr AS (Tromsø), Reinø Sjømat AS (Karlsøy), Eide Handel AS (Tromsø) og Reisa AS (Sørkjosen).

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

"

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS