Vinhuset Thorsgaard Andreassen004

Redusert feilplukk og feilsendinger

I 2014 valgte Vinhuset å innføre pakkseddel nivå 4 for elektronisk sporing av inn- og utgående drikkevarer. – Nå vet vi til enhver tid innholdet i pallene og kartongene slik at vi unngår feilforsendelser. Det har effektivisert lagerfunksjonene, sier ordre- og IKT-sjef Trond Andreassen i selskapet.

Publisert

Vinhuset benytter økonomi- og lagersystemet Visma Global som kommuniserer med pakkseddel nivå 4 fra Lexit. – Vi har automatisert de fleste operasjoner i pakk og sammenstilling. Vi holder nå på å implementere dette i varemottaket, sier ordre- og IKT-sjef Trond Andreassen i Vinhuset (til høyre), her sammen med Mikael Thorsgaard, som er daglig leder i Lexit Group Norway.

Pakkseddel nivå 4 er levert av Lexit Group Norway, som har ferdige løsninger som raskt kan implementeres mot et hvilket som helst ERP-system i markedet. Vinhuset benytter økonomi- og lagersystemet Visma Global som kommuniserer med pakkseddel nivå 4 fra Lexit.

– Vi har automatisert de fleste operasjoner i pakk og sammenstilling. Vi holder nå på å implementere dette i varemottaket. Det har redusert feilsendinger og styrket kontrollrutinene, forteller Andreassen i en pressemelding.

Sparepotensial

Lagermedarbeider Charlie Valencia.

Andreassen mener det er vanskelig å anslå hvor mye Vinhuset har spart i kroner og øre med pakkseddel nivå 4.

– Vi har hatt en sterk omsetningsvekst og økning i antall ansatte. Lexit har med sitt utstyr bidratt til bedre lagerkontroll.

Samme år som Vinhuset ble oppkjøpt av NorgesGruppen/Asko, begynte Andreassen i stillingen som ordre- og IKT-sjef. Han forteller at selskapet har spesialisert seg på salg av vin, sprit og øl til utesteder over hele landet som har skjenkebevilling.

– I 2010 omsatte vi for ca. 350 millioner kroner, mens vi for 2017 har budsjettert med én milliard kroner i omsetning. Er vi heldige, kan vi muligens nå dette allerede i år. Med Asko på laget har vi nesten tredoblet omsetningen siden 2010. Det lover godt for fremtiden, understreker han.

Vinhuset Engros AS

Vinhuset Engros AS ble etablert i 1996 etter at monopolet for import og distribusjon ble opphevet i januar samme år.

I 2001 ble Spritcompagniet AS i Oslo åpnet under Profilen Spiritus. Fra 1. januar 2010 ble begge selskapene en del av NorgesGruppen ASA, og selskapet Vinhuset AS ble etablert. Selskapet har kunder i alle kategorier, fra barer og hoteller, til de mest fasjonable gourmetrestaurantene.

Gode logistikkrutiner

Lexit-utstyr hos Vinhuset.

For å holde tritt med den sterke veksten måtte Vinhuset endre sine logistikkrutiner fra varene kom inn på lager, ble plukket, pakket og sendt til kunde.

– Asko stilte krav om at vi måtte innføre pakkseddel nivå 4 for elektronisk sporing av utgående varer. Det var en tøff omstillingsprosess fordi varer tidligere ble plukket med penn og papir. Denne «steinalder håndteringen» var tidkrevende og måtte effektiviseres, sier Andreassen.

Dialog

Etter anmodning fra Asko innledet Vinhuset samtaler med Lexit og en konkurrerende leverandør av IKT-utstyr forsommeren 2014.

– Lexit var best på pakkseddel nivå 4, mener Andreassen, og legger til: – For oss var dette et ukjent segment. Derfor støttet vi oss på anbefalingene til Asko og kontaktet en referansekunde som var meget godt fornøyd med Lexit som leverandør.

Kundespesifikk løsning

Kontrakten med Vinhuset ble undertegnet høsten 2014. Systemet var oppe og gikk like før jul samme år. Dette var et typisk «prøve og feil» prosjekt som ble utviklet underveis. – Så langt har systemet fungert tilfredsstillende, sier Andreassen.

Han legger til at det alltid er rom for forbedringer i slike prosjekter.

– Lexit har levert strekkodelesere, plukk-PC-er med Windows-programvare, pallebygger med rustfri industri-PC med skanner og innebygd programvare. Utstyret har en enkel og brukervennlig software, sier Andreassen. Han legger til at Vinhuset var vært med på å designe sine egne skjermbilder.

Kjennskap til innholdet i hver kartong

Lagermedarbeider Richard Hamnes i Vinhuset i aksjon.

Med pakkseddel nivå 4 er det mulig å ha kjennskap til innholdet i hver kartong, samtidig som de kan levere flere ordre i en og samme pakkseddel.

– Når varene kommer til plukkstasjonen, blir ordren ferdigstilt og kartongene merket med unike SSCC koder og ordren ferdigmeldes automatisk inn i ERP-systemet Visma Global. Deretter sendes innholdet til en spesialbygd pallebygger levert av Lexit Group, hvor pallene fylles med kartonger i henhold til ordre og rute. Kolliene skannes inn på pre-definerte paller som er knyttet til rutenummer, hvor det sjekkes at kolli tilhører respektive rute. Dette fører til at eventuelle feilsendinger kan oppdages før kartongen settes på pallen. På grunn av sterkt varierende flaskestørrelser og mye småplukk, omgrupperes innholdet i kartongen under plukking, for å redusere totalt volum. På grunn av dette har vi «deaktivert» registrering av innholdet i kartong, da dette er tidsmessig krevende, forklarer IKT-sjef Trond Andreassen.

Øker automatiseringsgraden

Hvilke konkurransefordeler oppnår Vinhuset med pakkseddel nivå 4?

– Det vil øke automatiseringsgraden og sporbarhet helt ut til kunden. Frem til i dag har de fleste lageroperasjoner vært manuelt drevet. Vi har redusert antall feilplukk og feilsendinger. Blir en kolli lagt på feil pall, får vi omgående varsel. På sikt er det mulig å sjekke plukk- og pakkeprosessen slik at vi ytterligere kan forbedre kontrollen.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

"
Powered by Labrador CMS