Brew Dog James og Martin

Norske ølfans kan bli partnere i BrewDog

Skotske BrewDog har satt verdensrekord i crowdfunding (folkefinansiering), og inviterer norske ølfans til å bli med på Nordens største folkefinansieringskampanje. Sammen med FundedByMe, lanserer BrewDog nå den største folkefinansieringskampanjen noensinne i Norden.

Publisert

Skandinaver, som er tilhengere av håndverksøl, kan nå bli aksjonærer i det skotske håndverksbryggeriet BrewDog. Det takket være lanseringen på svenske FundedByMe.

Storbritannias voksende selskap har kastet sine øyne på Norge, hvor det allerede er mange lojale tilhengere.

Les mer på FundedByMe

BrewDog til 55 land

"

BrewDog ble grunnlagt i 2007 av James Watt og Martin Dickie.

BrewDog har vakt internasjonal oppmerksomhet, delvis på grunn av sin vellykkede vekststrategi, basert utelukkende på folkefinansiering.

Sammen med den svenske siden FundedByMe, lanserer BrewDog nå den største folkefinansieringskampanjen noensinne i Norden.

BrewDog ble grunnlagt i 2007 av James Watt og Martin Dickie. De var lei av tørt, masseprodusert øl som ble servert i Storbritannia, og bestemte seg for å lage øl som de ønsket å drikke. De bygget BrewDog på lidenskap for godt øl, og nå eksporteres ølet til 55 land rundt om i verden.

I sterk vekst

Siden lanseringen i 2007 har BrewDog opplevd en årlig vekst på nesten 170 prosent. Den skotske ølgiganten åpner stadig nye barer.

I dag har BrewDog 39 barer rundt om i verden, hvorav tre er i Sverige, to i Finland og en i Norge. BrewDog Grünerløkka åpnet i juni 2015 og tilbyr et stort utvalg av øl. Den raske suksessen har blitt mulig på grunn av BrewDogs engasjerte aksjonærer.

Største siden lanseringen

BrewDogs vekststrategi ligger i folkefinansiering, og BrewDog setter verdensrekord i hvor mye penger som er investert i en bedrift via denne metoden. I oktober 2015 nådde BrewDog 10 millioner pund gjennom Equity for Punks IV, og totalt 20 millioner pund etter fire runder. Med bakgrunn i sin eksportsuksess, ønsker BrewDog en større bredde av aksjonærer i det norske markedet. Kampanjen, som ble lansert i begynnelsen av november, har som mål å nå 1,5 millioner Euro. Dermed er det den største folkefinansieringskampanjen som FundedByMe har foretatt siden de lanserte det i 2012.

BrewDog har tidligere brutt verdensrekorden for crowdfunding ved å heve mer enn 10 millioner pund i sin siste runde med finansiering, Equity for Punks IV. I dag har over 35 000 mennesker investert i selskapet. BrewDog er tilgjengelig på Vinmonopolet.

Alle kan bli en del av det

– Gjennom samarbeidet med de gutta bak FundedByMe, ønsker vi å invitere alle mennesker som drikker øl i Norge til å bli en del av vår fremtid. Siden 2010 har vi gitt vikingene i nord bedre tilgang til godt håndlaget øl, men vi kan gjøre det bedre. Og vi trenger deres hjelp. Vi tror at folkefinansiering ikke lenger bare blir sett på som et nisje-alternativ, men som et velprøvd og levedyktig alternativ for forandring, sier James Watt, kaptein og grunnlegger av BrewDog.

– Dette er en fantastisk jobb for oss – ikke bare fordi vi elsker håndlaget øl, men vi deler også en felles overbevisning om at folkefinansiering er fremtiden. BrewDog er et fantastisk bevis på at folkefinansiering er så mye mer enn bare finansiering – det er en måte å invitere folk til å spille en stor rolle i en bedrifts suksess. En strategi som kan gi vekst utover det vanlige, sier Daniel Daboczy, CEO og grunnlegger av FundedByMe.

Alle er velkomne til å investere i BrewDog og det minste beløpet er ca. 1600 norske kroner. Et detaljert prospekt på norsk er tilgjengelig for nedlasting på hjemmesiden til FundedByMe.

BrewDog har også sin egen markedsplass hvor aksjonærene blir tilbudt å bytte sine aksjer en gang i året. De aksjonærene som investerte i den første runden av Equity for Punks i 2009, fikk i 2014 en avkastning på 443 prosent da de solgte aksjene.

Brewdog tilbyr også alle aksjonærer rabatt i barer, i nettbutikk og tilgang til eksklusive ølklubber. I tillegg får alle aksjonærene en invitasjon til å delta på den årlige generalforsamlingen (GF) i Skottland, som er bygget rundt en musikkfestival og ølsmaking.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

"
Powered by Labrador CMS