Niru Kumra Masalamagic Krydder (4)

Lanserer autentisk tikka masala

Nylig ble Nirus Tikka Masala lansert på det norske markedet. Bak produktet står Masalamagic og Niru Kumra, som brenner for å gi nordmenn autentisk indisk mat. Tikka Masala er laget av naturlige ingredienser uten kunstige tilsetningsstoffer og er 100 prosent gluten- og melkefri.

Publisert

Niru Kumra står bak Masalamagic, som er i stadig vekst. (Foto: Morten Holt)

– Retten Tikka Masala er godt kjent for nordmenn som liker indisk mat, men vi synes det var på tide at nordmenn fikk et autentisk alternativ – med ekte indisk smak, mener daglig leder for Masalamagic, Niru Kumra.

Nirus Tikka Masala.

Del av et festmåltid

I det nord-indiske kjøkken er tikka masala gjerne en del av et stort festmåltid. Tikka betyr biter og Masala betyr krydder. En god tikka masala skal være en «hot» og smakfull opplevelse. Ønsker du en mildere variant, kan du enkelt justere med litt matfløte for å få akkurat den styrken du liker best.

Enkelt hjemme

Niru Kumra er én av dem som har gått i bresjen for indisk mat i Norge. (Foto: Morten Holt)

– Denne retten kan enkelt lages hjemme på eget kjøkken uten innkjøp av mange tilleggsingredienser. Vi har laget vår variant med kvernede cashewnøtter, nettopp for å få frem den ekte indiske smaken, sier Kumra.

Produktet er helt gluten- og melkefritt, som hele serien på 12 produkter. Nyheten fra den minste aktøren på markedet har dermed gått direkte i fast sortiment hos om lag 350 butikker i NorgesGruppen.

Øker omsetningen

Masalamagic har virkelig hatt medvind det siste året og har fått flere av sine produkter inn i fast sortiment hos blant annet Meny, Jacobs, Eurospar og CC-butikkene. I tillegg til nylanseringen, har også Nirus Papadam og Nirus Mango Chutney slått følge opp i fast sortiment i NorgesGruppens butikker.

Nirus Papadam. (Foto: Morten Holt)

– I år regner vi med en vekst på 30 prosent og det ser an til å klare budsjettet på kr 2,7 millioner kroner. Det er store planer for vekst etter nyttår, da bedriften øker salgsteamet med to personer på heltid, opplyser Niru Kumra, som også satser mot horecamarkedet.

Hele Norge

– Det er gøy å se at til og med Joker Kirkenes har autentiske produkter fra Masalamagic. Vi ser at indisk smak er en økende favoritt hos nordmenn, uansett hvor i landet man er.

Masalamagic og Niru Kumra hadde en omsetningsvekst på 138 prosent i 2014. (Foto: Morten Holt)

I fjor hadde Masalamagic en vekst på 138 prosent, ikke bare på grunn av nytt design, som ble bemerket med merket for godt design av Norsk Designråd, men også forårsaket av iherdig innsats fra den lille familiebedriften. Ikke minst er den autentiske smaken verdsatt hos ganer som liker mat uten kunstige tilsetninger eller konserveringsmidler.

Masalamagic

En drøm og hobby som begynte på et enkelt skolekjøkken er utviklet til en bedrift med autentiske smaker og kryddermagi. Den lille familiebedriften har ambisjon om å gjøre

indisk mat like kjent som pizza og pasta, med den autentiske smaken. Formålet med produktene er å gi helhet i etnisk hylle og gi forbrukeren forrett, middag, dessert med valgfri styrke og foretrukne norske råvarer. Masalamagic AS er en av de fremste eksponentene for indisk mat i Norge, og har et meget unikt konsept basert på matkurs, egenutviklede produkter og informasjon om indisk matlaging og matkultur.

Indisk mat på norske fat, kokebok fra Masalamagic og Niru Kumra.

Siden starten har Niru Kumra kurset 7000 mennesker i indisk kokkekunst med utgangspunkt i sin kokebok «Indisk mat på norske fat», etablert kurssenter i Oslo, arrangert mat- og kulturreiser til India og utviklet egen produktserie. Ingen har jobbet så mye med indisk mat og norske ganer som henne, og resultatet er godt testede produkter som er skreddersydd for nordmenn med sans for indisk smak på norske fat.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

"
Powered by Labrador CMS