Årets matspire2

Kalkunprodukt ble «Årets matspire»

Et særdeles flyvedyktig kalkunprodukt vant prisen som «Årets matspire», som ble kåret blant alle vinnerne på Det Norske måltid torsdag! Produktet treffer både trender og forbrukerønsker, mener juryen.

Publisert

Æren av å være den aller første vinner av Matmerk sin nye superpris: «Årets Matspire»» ble Homlagarden sin «Black Turkey», en hel lårstek fra økologiske kalkuner. Homlagarden vinner dermed ekstra markedsrådgivning verdt kroner 100.000 for å løfte vinnerproduktet ut til flere matentusiastene.

En klar vinner, sier Matmerk-direktør

– Når kokkene har gitt sin smaksdom og innkjøpsdirektørene i tre av matkjedene er enige om at dette produktet treffer både trender og forbrukerønsker, ja da har vi en klar vinner, sier administrerende direktør Nina Sundqvist, i Matmerk.

En nyvinning

Juryen begrunner prisen med at dette er en nyvinning, det er et produkt med stort markedspotensial, sunt, lett å lage og spesielt som ferskvare dekker det et voksende markedssegment. Homlagarden tar selv hånd om å oppdrette, slakte, foredle, pakke samt nedkjøle eller nedfryse råvarene med fokus på sluttproduktets kvalitet i alle ledd. Det gjør også historien om råvaren ekte og troverdig.

– Et viktig kriterium for å vinne prisen er vilje til å nå et større marked. Nå får Homlagarden i Nordheimsund i Hordaland profesjonell hjelp til å komme fram til flere forbrukeres ganer. Neste år satser vi på at «Black Turkey» er en klar vinner på nyttårsaften for den kvalitetsbevisste forbrukeren, sier Sundqvist.

Juryen

Juryen har bestått av innkjøpsdirektørene i tre av de store matkjedene, Tor-Helge Gundersen i COOP, Øyvind Andersen i NorgesGruppen og Jo-Henning Espevalen REMA1000, samt fagsjef Frode Kristensen i Matmerk. Alle kategorivinnerne i Det Norske måltid var med i vurderingen der kokker vurderte produktenes smak. 130 produkter var med i den innledene runden av konkurransen.

Årets matspire

«Årets matspire» er en vandrepris i samarbeid mellom Det norske måltid og Matmerk. Matmerk ønsker å løfte lokalmat og få produktene ut til forbruker. Juryens tro på produktet i et markedsperspektiv er avgjørende. Priskriteriene er ambisjoner, vekstmuligheter og kommersiell «teft». Den norske lokalmatens «superpris» ble delt ut under Det Norske Måltid i Stavanger.

Pressemelding

Powered by Labrador CMS