Pinnekjøtt H. Brakstad Eftf. AS 2

H. Brakstad Eftf. til topps i pinnekjøttkåring

Kjøttprodusenten H. Brakstad Eftf. AS’ pinnekjøtt er kåret til det aller beste i 2015 av hotell- og restaurantbransjen i Hordaland.  – Vi er kjempestolte av å ha vunnet årets pinnekjøttest og gleder oss over at alt det arbeidet våre dyktige medarbeidere har gjort, blir satt pris på, sier Øyvind Lavik, daglig leder i H. Brakstad Eftf.

Publisert

Vinneren var ikke tilstede på kåringen, Daglig leder Eilif Andreassen og innkjøpssjef Petter Ravik i Nores mottok derfor prisen på vegne av H. Brakstad Eftf.

Mandag 26. oktober samlet 125 medlemmer fra hotell- og restaurantbransjen i Hordaland seg på Wesselstuen i Bergen for å smake seg frem til årets beste pinnekjøtt i regi av innkjøpsorganisasjonen Nores.

I tillegg til H. Brakstad Eftf. gikk tre andre leverandører i ilden: Nortura, Strøm-Larsen og H.O. Grindheim, som ble slått av årets vinner på både smak, utseende og konsistens.

Samtidig øker omsetningen av pinnekjøtt over hele landet.

Laget på den tradisjonelle måten

Daglig leder hos H. Brakstad Eftf., Øyvind Lavik, trekker frem kombinasjonen av godt lammeår og den tørre høsten som en mulig faktor for seieren.

– Hos H. Brakstad Eftf. har vi over 50 års erfaring med å lage pinnekjøtt, og store deler av produksjonen foregår på en tradisjonell måte. Fordi vi tørker vårt pinnekjøtt på naturlig måte, uten bruk av klimarom, er det selvfølgelig viktig med god tørk. Derfor har den tørre høsten har vært veldig positiv for oss, forklarer Lavik.

– I tillegg har det vært mange fine lam i år, noe som lover godt for pinnekjøttelskere over hele landet.

Viktig arena for innkjøpere

Det er langt fra første gang at kyndige fagfolk avgir sin dom over den tradisjonsrike retten – årets pinnekjøttest var faktisk den 27. i rekken. For Nores er arrangementet i Bergen deres lengste tradisjon.

– De inviterte medlemmene utfører oppgaven alltid med stor nøyaktighet, seriøsitet – og glede. For mange er pinnekjøttesten en viktig arena for å finne ut om deres leverandør svarer til forventningene. I 2014 kjøpte Noresmedlemmer totalt 45 tonn pinnekjøtt, så kvalitet har helt klart stor betydning. En del medlemmer velger å legge hele eller deler av sitt kjøp til leverandøren de likte best i testen, så det ligger prestisje i å vinne kåringen, forteller innkjøpssjef i Nores, Petter Ravik.

Stadig mer populært

Men det er ikke bare på Vestlandet at pinnekjøtt er populært. Til tross for at det er her flest spiser pinnekjøtt på julaften (73 prosent i 2014) [1], har dette vestlandsfenomenet for lengst spredt seg til hele Norge, og etterspørselen øker stadig. Omtrent en fjerdedel i Nord-Norge (27 prosent), i Midt-Norge (26 prosent) og i Oslo (26 prosent) hadde pinnekjøtt på bordet på julaften i fjor. Totalt ble det omsatt hele 3360 tonn pinnekjøtt i 2014 [2], en økning på 24 tonn fra 2012.

Nores

Nores er en innkjøpsorganisasjon for hoteller og restauranter i Norge og Sverige.

Medlemmene i Nores består av veletablerte og profilerte aktører, både enkeltbedrifter, eiergrupperinger og kjeder.

Samlet innkjøpsvolum i 2015 er beregnet til to milliarder kroner.

Les også: Ny administrerende direktør i Nores (publisert oktober 2015)

[1] Basert på en undersøkelse fra Ipsos MMI for Opplysningskontoret for egg og kjøtt i januar 2015

[2] Basert på tall fra Flesland Markedsinformasjoner AS

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

"
Powered by Labrador CMS