Lofoten Lofotprodukt fabrikk

Fiskeburger-suksess fra nord

Fiskeburgerne, som Lofotprodukt lanserte i 2012, har noe overraskede, seilt opp som selskapet største produkt. Siden lanseringen av burgerne med 80 prosent fisk, har salget av de populære burgerne firedoblet seg, og i 2014 ble det spist hele 5,5 millioner «80%-ere» fra sjømatprodusenten i nord. I 2015 skal det også satses ekstra mot hoteller og restauranter.

Publisert

Lofotprodukt har hovedkontor og fabrikk på Leknes i Vestvågøy kommune i Lofoten. (Foto: Knut Bry/Tinagent)

Den norske befolkningen har virkelig satt pris på burgerne fra Lofoten. Det var ingen selvfølge da det ble lansert i 2012.

Salgssjef Øystein Rist i Lofotprodukt AS.

– Da vi lanserte produktet, tenkte vi at det ville bli et nisjeprodukt for de mest kvalitetsbevisste forbrukerne. Vi forsto at vi hadde undervurdert markedet allerede to uker etter lansering i butikk. Da var varepartiet som skulle rekke for et halvt år revet vekk fra hyllene, forteller salgssjef Øystein Rist i Lofotprodukt AS, i en pressemelding.

Sunnhet og enkelhet

Timingen skulle vise seg å være perfekt: Søkelys på sunnhet, rene og naturlige ingredienser, samt høyt fiskeinnhold har økt de siste årene, og trenden står nå sterkere enn noen gang. Og kanskje spesielt på denne årstiden.

Fiskerburgerne fra Lofoten er enkle å tilberede.

– Januar er en god måned for salg av fiskeprodukter. Når julen er overstått, ønsker nordmenn flest å gå over til et sunnere kosthold. Lofotens-burgere er både sunne og enkle å tilberede, og gjør dermed overgangen enklere, forteller Rist.

Snart i både hoteller og restauranter


Lofoten satser på ytterligere økning i salget i 2015. I forrige uke ble Lofoten fiskeburger med 80 % fisk nominert til «årets produkt» av grossistkjeden ASKO.

Nå varsler produsenten utvidelser av 80 %-serien både i form av nye smaker og nye markeder.

Og går det som produsenten ønsker, blir Lofoten fiskeburgere med 80 % fisk snart å finne både på restauranter og hoteller.

– Det er hyggelig å se at stadig flere får øynene opp for den gode smaken på våre fiskeburgere. Det beviser nok en gang at norske forbrukere er opptatt av at det skal være kvalitet på det de spiser. Vi skal fortsette å levere de beste fiskeburgerne, sier Rist.

Lofotprodukt AS

Fabrikken på Leknes i Lofoten. (Foto: Knut Bry/Tinagent)

* Etablert i 1994

* Forretningsvirksomhet er videreforedling og salg av sjømat, hovedsakelig til det nordiske markedet

* Merkevarer: Lofoten og Madam Bergen

* Hovedkontor og fabrikk på Leknes i Vestvågøy kommune i Lofoten.

5,5 millioner fiskeburgere - med fisk, fra Lofoten.

* Har også produksjonsanlegg i Bergen, samt salgs- og markedskontor i Oslo.

* Kjøpte i 2014 den svenske sjømatprodusenten Domstein Foods AB. Selskapet har produsert sjømat til det nordiske markedet i over 20 år, og har et produksjonsanlegg i Kungshamn, og to anlegg i Lysekil.

* 315 ansatte (150 i Norge, 165 i Sverige).

* Omsetning kun Norge 2013: 312 millioner kroner.

* Forventet konsernomsetning 2014 (Norden): cirka 800 mill kroner.

* Lofotprodukt AS ble av NHO kåret til «Årets mat- og drikkeprodusent» i 2013.

* Lofotprodukts reklamekampanje «Hold i torsken» vant sølvmedalje i konkurransen Epica Awards i 2013, Årets innsiktspris og bronsemedalje i Gullblyanten i 2014, og fikk Sølvfisken for beste reklamefilm på TV2 i januar 2014.

Nettside: www.lofoten.no

Facebook: Facebook.com/lofotprodukt

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

"
Powered by Labrador CMS