Sca industridesign1

Vant SCA-konkurranse konkurranse med vanntett dispenser

Toalettpapir og såpe er grunnleggende produkter for toalettrommet, men i visse omgivelser er man avhengige av spesialløsninger og ekstra beskyttelse.

Publisert

I og med at SCA og selskapets merkevarer, blant annet globale Tork, deltar i Volvo Ocean Race – verdens hardeste regatta – har Sca latt seg inspirere av de ekstreme forholdene i dette racet til å fremme produktinnovasjon og høste ideer på bred front.

I forbindelse med regattaen har SCA gitt industridesignstudenter over hele verden en enkel, men utfordrende oppgave: Utvikle en løsning for å holde toalettpapir tørt i veldigvåte omgivelser.

Vanntett dispenser med to ulike festemuligheter

SCA og merkevaren Tork har mottatt en rekke utmerkelser for innovasjon. For å få ny kunnskap og inspirasjon til utviklingsprosessen tok SCA initiativet til en global industridesign konkurranse for studenter. Utfordringen var å holde toalettpapir tørt under røffe og svært fuktige forhold.

Innleveringsfristen for bidragene var 1. januar 2014, og etter en omfattende vurderingsprosess er vinnerlaget nå kåret.

Bidraget som vant er utviklet av fem studenter ved ENSAM universitetet i Paris, og består av en vanntett dispenser med to ulike festemuligheter, en sugekopp eller en krok. Dispenseren er laget av et mykt, lett og slagfast materiale, og holder toalettpapiret fritt for fuktighet ved hjelp av silikagel. Vinnerbidraget er vurdert av SCAs globale dispenserteam, og er akkurat blitt videreutviklet til en prototype som vil bli gjenstand for ytterligere evaluering.

Bærbar mulighet viktig

– Med tanke på det ekstreme miljøet ombord, og rent bortsett fra utfordringen med å utvikle en dispenser som er helt vanntett, syntes vi mulighet for bærbar dispenser kunne være en viktig egenskap. Det var derfor vi utviklet to ulike festemåter, sier Inés Ballano Vicente på vinnerlaget.

SCA har en lang tradisjon for innovasjon, og det er mange måter å fremme innovasjon og produktutvikling på, også innenfor Tork sortimentet, som for eksempel observerende studier. Studentkonkurranser er et annet eksempel på våre ambisjoner om kontinuerlig å tilegne oss ny kunnskap og nye løsninger – noe som er særlig relevant for Tork, siden kundene innenfor næringsmiddelindustrien forholder seg til fuktige omgivelser ifm rengjøring av produksjonslokalene.

Løse behovene

– Vår virksomhet må være kunnskapsbasert og løse reelle behov. Akkurat hvordan vi når dette målet er mindre viktig. Dette er en innovasjonsprosess som er blottet for forfengelighet. Så lenge vi får jobben gjort, kan tilnærmingen variere. Og hvorfor skulle den ikke det? Kundene våre står overfor en rekke ulike utfordringer, og vår innovasjonsprosess må ta høyde for det, sier Åsa Kalentun, Director European Product Management hos SCA Hygiene Products.

SCA og Tork i Volvo Ocean Race

Volvo Ocean Race er verdens hardeste regatta over åpent hav. Racet starter 4. oktober 2014 i Alicante i Spania, og avsluttes i Gøteborg 27. juni 2015. SCA og Tork deltar med en båt, og samarbeider tett med det utvalgte teamet som i lange perioder kommer til å være utsatt for ekstreme forhold. For SCA og dets globale merkevare Tork vil Volvo Ocean Race være en kilde til unik læring og kunnskap for fremtidig produktutvikling, men også for andre forretningsfaktorer, som lagarbeid og operativ gjennomføringsevne, noe som er relevant for kundene til både SCA og Tork.

Les mer om racet og Team Sca på Teamsca.com

Pressemelding

"

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS