Salma Fastfood Salmasjef Trym Gundersen og merkevaresjef Christine Moen

Salma inn i fastfood-segmentet

Pølsesalget fortsetter å øke, og tidsklemma gjør det stadig vanskeligere å spise sunt og godt på farten. Derfor lanserer Salma nå Salma Raw, et fastfood-måltid designet for å spises i farta.

Publisert

<p>Salmasjef Trym Gundersen sammen med merkevaresjef Christine Moen.</p>

– Vi skal ikke ta livet av pølsen, men har klokketro på at vår nylansering kan bli en verdig konkurrent i fastfood-segmentet. Vi introduserer rett og slett en ny kategori, Norwegian Fast Food, sier Trym Eidem Gundersen, administrerende direktør i Salmon Brands, som utvikler Salma.

For folk i farta

Det er første gang i Salmas åtte år lange historie at det lanseres et produkt som skiller seg fra den øvrige porteføljen, og nå inntar fastfood-markedet. Det ligger lang forskning bak Salma Raw, som består av sashimiskiver av dagsfersk kvalitet, og en ponzusaus utviklet i samarbeid med Espen Vesterdal Larsen fra Kulinarisk Akademi.

Spisepinner erstattes av et spesiallaget redskap designet nettopp for å kunne håndteres av folk på farta. Det er Johan Verde, en av Norges mest prisbelønnede industridesignere, som har utviklet emballasjen som skal sikre en delikat og effektiv spiseopplevelse.

Tar kravstore forbrukere på alvor

– Tradisjonell fastfood, som kan finnes på flere av gatehjørnene i landets største byer, er ikke kjent for å være bra for helsen. I en hektisk hverdag vil folk fortsette å ty til raske fastfood-løsninger, og det er derfor vi lanserer et nytt og sunnere fastfood-alternativ som er enkelt å håndtere når du er på farten. Vi ønsker å tilby forbruker et produkt av høy kvalitet smaksmessig som et alternativ til pølse, pizza og kebab, sier Gundersen.

Nordmenn er kravstore når det gjelder norsk matkvalitet, noe salget av premium ferskpakket laks, som driver hele veksten i fersk fisk, viser. Den dagsferske kvaliteten på Salma Raw er dermed selve nøkkelen til suksess, i et marked der pølsesalget bare fortsetter å øke.

– Sushien er allerede blitt norsk hverdagsmat og erstatter frossenpizzaen i folks hjem. Nå mener vi det er på høy tid at trenden også beveger seg over i fastfood-segmentet, sier Salma-sjef Trym Gundersen.

Salma

Salma-laksen ble lansert i Norge i 2007, og er vokst opp i havet utenfor Bømlo i Hordaland. Salma er ben- og skinnfritt, og har vitenskapelig dokumenterbare kvalitetsfordeler på farge, kjøttkvalitet, fasthet og smak. Full sporbarhet i hele verdikjeden er med på å sikre kvaliteten og opphavet til Salma-produktet. Selskapet Salmon Brands som bearbeider og utvikler Salma, eies 100 % av det familieeide selskapet Bremnes Seashore. Salma finnes i dag i Sverige, Frankrike, Sveits og Tyskland i tillegg til Norge.

Powered by Labrador CMS