Økomjølk fra Rørosmeieriet i ny drakt

Rørosmeieriet satser stort på økomjølk

Onsdag 5. mars kommer Rørosmeieriets økologiske mjølk i nye forpakninger. Alle meieriets kartonger har fått nytt utseende, det første steget i implementeringen av en ny og helhetlig designprofil. Dette er en viktig del av Rørosmeieriets ambisiøse satsning mot å bli Norges fremste økologiske meieri.

Publisert

Det er spennende tider for det lille meieriet. Etter stødig vekst fra oppstarten i 2001, ble 2013 et økonomisk toppår. Et bevis for at de har lykkes kommersielt innen produksjon av lokalmat og befestet posisjonen som Norges fremste økologiske meieri. Ny identitet og designprofil skal bidra til å tydeliggjøre Rørosmeieriet som produsent og støtte videre vekst.

– Vi har hele veien vært opptatt av å fortelle historien om produktene våre og deres forankring i Rørostraktene. Med ny designprofil ønsker vi å styrke merkevaren Rørosmeieriet og fremstå mer samlet og enhetlig i uttrykket. Vi ønsker blant annet å skape større gjenkjennelse på tvers av våre produkter, sier meieribestyrer Trond V. Lund.

Opprinnelsen er viktig

Den nye designprofilen har tydelig utspring i meierivirksomhetens opprinnelse. Logoen er inspirert av lokkene på mjølkespann og utstyr på meieriet. Gammeldags mjølkeflasker skal gjenspeile kvalitet og ærlighet i bruk av råvarer og produksjonsmetoder. Håndmalte illustrasjoner viser historikken bak produktene og meieriet.

– Rørosmeieriet leverer økologiske og rene produkter som fremstilles i takt med naturen. Designet skal sette søkelyset på produktenes opprinnelse. Rørostraktene har sterke mattradisjoner som vi strekker oss langt for å ivareta. Vårt ønske er at flere skal bli introdusert til dem gjennom gode, rene produkter med det lille ekstra, sier Lund.

Skrukork for økt holdbarhet

De nye kartongene kommer med skrukork. Med nytt tappeutstyr har meieriet dessuten mulighet til å tappe på flere typer kartonger på sikt.

– Skrukorken gjør at holdbarheten på mjølka øker, samt at den kan oppbevares liggende i kjøleskapet etter at den er åpnet, fortsetter Lund.

Nytt navn

Produktet Tjukkmjølk med blåbær har fått forbedret smak, og nytt navn – Syrnet Mjølk Skogsblåbær. Det inneholder meieriets signalprodukt Tjukkmjølk, økologisk sukker og økologiske skogsblåbær. Syrnet Mjølk Skogsblåbær har tynnere konsistens, og dermed et litt annet bruksområde enn Tjukkmjølk. Kundens tilbakemeldinger er svært gode, men det har vært utfordrende å kommunisere at en «Tjukkmjølk» faktisk var et lett, syrnet drikkeprodukt for hele familien.

Form til fjells

Det er design- og kommunikasjonsbyrået Form til fjells som sammen med ByHands har tatt fram grunnkonseptet for designprofilen. Merkevareutviklingsbyrået Grow har videreutviklet profilen og designet de nye kartongene. Kjersti Svang Olsen i Grow var dessuten med på utviklingen av den forrige designprofilen for Rørosmeieriet, som ble utarbeidet ved oppstarten av meieriet i 2001.

Rørosmeieriets Fløte, Helmjølk, Lettmjølk, Ekstra lett mjølk, Økologisk Tjukkmjølk fra Røros og Syrnet Mjølk Skogsblåbær lanseres 5. mars i nye pakninger. Meieriets øvrige produkter lanseres med det nye designet i løpet av året.

Pressemelding

Powered by Labrador CMS