Hvit snus lansert i Norge

Svenske Winnington AB kaster seg inn i kampen om norske snusere. Selskapet ønsker å konkurrere med de to gigantene på markedet ved å tilby mindre helseskadelige produkter innenfor det stadig voksende segmentet «røykfri tobakk». Det nystartede selskapet BM Aemulator fra Bekkestua står for importen.

Publisert

Winnington holder til i den svenske landsbyen Hökerum i Västra Götaland, og har siden starten satset på innovasjon. Selskapets gründer, Lars Björkholm, har lang erfaring med produksjon av snus, og var den første som klarte å utfordre Swedish Match sin monopolposisjon.

Hvit tobakk

Winnington lanserte nylig en ny, unik type snus i Sverige, basert på hvit tobakk, som har fått

merkenavnet Epok. Selskapet produserer også den helt nikotinfrie alternativsnusen Kick Up, som mange nordmenn kjenner igjen fra grensehandelen. Denne håper BM Aemulator å kunne lansere i Norge til høsten.

«Hvit tobakk fremstilles i en patentert, miljøvennlig prosess som skånsomt renser og foredler brun tobakk. I prosessen blir uønskede og kreftfremkallende stoffer, slik som tungmetaller og nitrosaminer, samt misfargende stoffer redusert til et minimum. Testfakta.se publiserte nylig en undersøkelse utført av uavhengige Eurofins Food & Agro. Testing, som sammenligner innholdet av skadelige emner i svensk porsjonssnus. Hvit tobakk kommer langt bedre ut enn alle snusmerkene i testen og fremviser uvesentlige halter av de sterkt kreftfremkallende nitrosaminene NNN og NNK. Videre forsvinner bekjempningsmidler samt en rekke tungmetaller i vaskeprosessen», heter det i en pressemelding.

Flere fordeler

Nå har altså turen kommet til Norge. Øyvind Simonsen, daglig leder i BM Aemulator, mener denne nye typen snus har flere produktfordeler:

– Hvit tobakk er den største innovasjonen innen snussegmentet siden posesnusen ble lansert på 1990-tallet. Det farger ikke tennene, renner ikke, og gir den samme snusopplevelsen, sier Simonsen.

Vi snuser som aldri før

– Antallet snusbrukere blant befolkningen har tredoblet seg siden 2002. I følge tall fra SSB bruker 350 000 personer snus daglig, mens rundt 175 000 personer brukte snus av og til her i landet, sier dministrerende direktør i Winnington, Johan Björkholm, som er klar over at det norske markedet er enormt viktig.

– Det norske markedet for snus vokser raskt, og øker hvert år. Nordmenn er svært innovative og nysgjerrige på nye produkter. Vi tror definitivt at våre produkter vil appellere til norske snusbrukere, sier Björkholm.

Pressemelding

Powered by Labrador CMS