Melange Sofia-Hasselberg-i-butikk

Den største pepperkakesatsningen noen sinne

For tredje år på rad tar Melange opp jakten på Verdens sprøeste pepperkake. Budsjettet har aldri vært større, og målet er å få enda flere til å bake julebaksten fra bunnen av.

Publisert

Sofia Hasselberg, senior produktsjef for Melange. (Foto: Katrine Lunke)

Undersøkelser viser at pepperkaker er den sorten julekake vi oftest baker selv, og det er spesielt de under 40 år som planlegger å bake pepperkaker. Melange har allerede en meget stor andel av disse pepperkakebakerne og nå ønsker de å bli enda større. I desember i fjor ble det solgt over én million kilo Melange.

Caroline Erikssons Transformers-pepperkake Optimus Prime ble kåret til Verdens sprøeste pepperkake i 2013 av juryen. Figuren består av 700-800 deler! (Foto: Caroline Eriksson)

– Pepperkakesatsningen i år er den største julekampanjen vi gjør for Melange noen sinne. Vi har fullt trykk i alle ledd og tilfører 3d-pepperkaker, noe som er et nytt element i kommunikasjonen, sier Sofia Hasselberg, senior produktsjef for Melange.

Vil nå kunden i kjøpsøyeblikket

Det er ikke bare i den betalte kommunikasjonen pepperkaker går igjen. Også i butikk har Melange gjort store grep i årets julekampanje.

– Pakningen er kanskje den aller viktigste måten å nå kunden. Det er viktig at vi klarer å binde elementene i hele kampanjen sammen slik at vi klarer å nå gjennom til kundene i kjøpsøyeblikket. Vi har valgt å spisse kampanjen også på pakning mot pepperkaker, sier Hasselberg.

Melange har i tillegg til pepperkakegalleriet.no, utviklet butikkmateriell med eget oppskriftshefte og egne pepperkakeformer i 3D. Dette for å inspirere flere til å bake og vise at bare fantasien setter grenser for hvordan en pepperkake kan se ut.

Grundige undersøkelser

Bak margarinprodusentens storsatsning på pepperkaker ligger det grundige undersøkelser. Pepperkakekampanjen til Melange tar utgangspunkt i de faktiske produktegenskapene. Margarinen gjør deigen enklere å bake ut og gir sprøere pepperkaker.

Undersøkelser viser dessuten at pepperkaker definitivt er den sorten julekaker flest baker selv. Hele fire av ti planlegger å bake pepperkaker i år.

Stor suksess

Verdens sprøeste pepperkake har hatt stor suksess de tidligere årene. I fjorble det sendt inn over 1400 bidrag i konkurransen på pepperkakegalleriet.no, mot i overkant av 600 året før.

– Det er et godt konsept der vi når forbrukerne. Målet er selvfølgelig å få flere tilå bake pepperkaker med Melange fra bunnen av, sier Hasselberg.

Pressemelding

Powered by Labrador CMS