Butikkvin

Vin utviklet for norske dagligvarebutikker

Nå kan du snart kjøpe butikkvin i din lokale nærbutikk – hvis butikken er NorgesGruppen, Rema eller Coop. First Cape 4,7 % er en ny serie vin som norske forbrukere nå kan kjøpe i matbutikkene.

Publisert

Slik ser den nye butikkvinen ut.

First Cape 4,7 % blir den største nyheten innen alkoholholdige drikker i butikk siden ferdigdrinker ble lansert i 2004. Fra fredag 2. mai er First Cape 4,7 % tilgjengelig i følgende matkjeder: Meny, Ultra/Centra, Eurospar, Spar, Extra, Coop Mega, Coop Obs, SmartClub, Rema og Bunnpris.

– Vi er svært fornøyde med å introdusere en ny type vin som er spesialutviklet for den norske dagligvarebutikken. Produktet er helt unikt; forbrukerne kan for første gang kjøpe en god vin i vanlige matbutikker, sier Jan Bodd, mannen bak selskapet som importerer vinen til Norge, Scandza Drikker.

Ønsker vin i butikk velkommen

Bodd tror nordmenn er klare for vin i butikk. Nordmenns interesse for vin er stadig økende og vi velger oftere vin til mat eller hygge i sosiale sammenhenger.

I en fersk undersøkelse fra AC Nielsen svarer 7 av 10 nordmenn at de er positive til vin med alkoholstyrke 4,7 % i butikk. Halvparten svarer at de vil kjøpe vin med 4,7 % alkohol dersom den selges i nærbutikken. (6 av 10 kvinner og 4 av 10 menn)

– Vi tror at markedet for vin vil fortsette å øke i årene som kommer. Polet stenger tidlig og er heller ikke like tilgjengelig som nærbutikken. Jeg er overbeviste om at kundene vil sette pris på å kunne velge vin i vanlige butikker i en travel hverdag, sier Bodd.

Lettere tilgjengelig

Sammenliknet med vin på polet, har butikkvinen betydelig lavere alkoholprosent. Teknikken som er benyttet for å få til dette er et resultat av mange års forskning, og er en patentert prosess.

«First Cape er per i dag det tredje største vinmerket i England. I England får du allerede i dag kjøpt alle typer alkohol i dagligvarebutikken, og her står viner med alkoholstyrke rundt 4-5 % nå for 5 % av den totale vinomsetningen. First Cape har drevet denne utviklingen og lettere viner står for en tredjedel av First Capes totale merkeomsetning. I England omsetter First Cape-viner for over 20 millioner pund i året. Innen musserende viner står de lettere variantene for hele 87 prosent av omsettingen. First Cape Sparkling er det tolvte mestselgende musserende vinen i England», heter det i en pressemelding.

– At produktet har blitt så populært i England gir en indikasjon. Vi tror at vin i butikk kommer til å falle i smak hos oss nordmenn, både på grunn av smaken, men også fordi den på mange måter er et lettere valg, sier Bodd.

Ny måte å produsere vin på

«First Cape baserer seg på ny teknologi og mange års forskning og eksperimentering. Resultatet er en smak tilsvarende smaken på samme vin med høyere alkohol, dog uten den fylden som høy alkoholprosent gir til smaken. Ingen andre aktører er i dag i nærheten av dette. Forskningen har ført frem til at vinen som nå selges er av en helt annen kvalitet enn tidligere forsøk, og for eksempel alkoholfri vin. Resultatet er en vin som fortsatt holder vinstandard, men med lavere alkoholinnhold og dessuten også betydelig færre kalorier enn tradisjonell vin. First Cape lanserer i første omgang musserende, hvit og rose», heter det i pressemeldingen.

Norsk importør: Scandza

Pressemelding

Powered by Labrador CMS