Coca Cola vinner PlantBottle

Vant innovasjonspris

Coca-Cola Enterprises Norge ble denne uka tildelt Dagligvareleverandørenes Innovasjonspris 2013for omlegging til PlantBottle, som er plantebaserte gjenvinningsflasker. Coca-Cola Enterprises har investert mer enn 600 millioner kroner i Norge det siste året, og ny teknologi og nye flasker er en del av dette.

Publisert

– Vi er svært stolte over å motta denne prisen. Dette er nok en bekreftelse på at styret til CCE tok riktig beslutning da de i fjor vedtok å investere 600 millioner kroner i Norge og med det gjennomføre selskapets største investering noen gang i ett enkelt marked. Vi har allerede sett resultatene i form av solid vekst siden vi introduserte de nye flaskene tidligere i år, sier Stein Rømmerud, konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Coca-Cola Enterprises Norge.

Tydeligere på merkevarebygging

– Med den nye teknologien kan vi drive produktinnovasjon på en helt ny måte ved å introdusere nye flaskestørrelser, og være mye tydeligere på merkevarebygging av hvert enkelt produkt, fortsetter Rømmerud.

Coca-Cola Enterprises har i år blant annet introdusert en ny flaskestørrelse med 375 ml Coca-Cola og Coca-Cola zero.

Store miljøgevinster

– Miljøgevinstene er betydelige ved at vi har redusert transporten av resirkulerte flasker betydelig, redusert vannforbruket da vi ikke lenger vasker gamle flasker, og PlantBottle består av opp til 22 prosent plantebasert materiale. Skal vi fortsette å være verdens ledende leverandør av alkoholfrie drikkevarer, må vi være ledende på innovasjon og produktutvikling. PlantBottle-prosjektet er et eksempel på dette, sier Rømmerud.

Tema for årets høstmøtet i DLF er nettopp «Merkevare og innovasjon». DLF Innovasjonspris ble opprettet i 2007 for å sette fokus på produktutvikling og innovasjon blant merkevareleverandørene.

Juryen

Årets jury besto av Lars Kristian Lindberg, kategori- og innkjøpsdirektør i REMA 1000 Norge, Nina Veflen Olsen, seniorforsker ved NOFIMA, Bendik Samuelsen, førsteamanuensis ved Handelshøyskolen BI, og Helge Hasselgård administrerende direktør i DLF.

Pressemelding

Powered by Labrador CMS