Ostesafari Kraftkar

Ta en ostesafari i sommer!

Med 184 små, lokale osteprodusenter rundt i kongeriket, er Norge i ferd med å utvikle seg til å bli et osteland. Gå på ostejakt i ferien og oppdag dine nye ostefavoritter, oppfordrer Matmerk

Publisert

Kraftkar fra Tingvollost på Nordmøre.

– Det er ingen grunn til å frykte mindre ostemangfold i landet. Det kinnes, brestes og ystes ost i de aller fleste fylkene – det er bare å gå ut å jakte på de uoppdagede osteperlene, sier administrerende direkltør Nina Sundqvist i Matmerk.

184 osteprodusenter - 33 ostespesialiteter

Lokalmat – som defineres som mat og drikke med lokal identitet – produserer og selges som aldri før. Salget for 2012 var på 2,7 milliarder kroner, og kategorien øker mer enn øvrige kategorier i norsk dagligvarehandel. Nå har vi 184 osteprodusenter i tillegg til de to store, TINE og Synnøve Finden.

Matmerk tildeler stadig flere norske oster Spesialitetsmerket for unik smak. 33 oster bærer dette symbolet fordi det er et smakverdig produkt som skiller seg ut i form av en spesiell råvare, en spesiell foredlingsprosess og ofte sammen med en god historie.

– Skal jeg trekke fram en ost , må det være Kraftkar fra Tingvollost på Nordmøre. Kraftkaren ble akkurat Nordisk mester i Blåmuggost. Og i 2011 ble den faktisk verdensmester. Tenk at et lite norsk ysteri kan hamle opp med de store aktørene fra Frankrike, Italia og Spania når det gjelder ostesmak og ostekvalitet – råkult, sier Sundqvist entusiastisk.

Kort sommersesong – gå på ostejakt

Mange av osteprodusentene bruker stølsmelka som utgangspunkt for sin produksjon. På noen få og hektiske sommermåneder skal det lages ost for store deler av året.

– Når stølsmelka er utgangspunktet for produksjonen, så får osten et særpreg. Om man i tillegg produserer osten med kjærlig tålmodighet og lar den få god lagringstid, så blir den absolutt smakverdig. Så skal du feriere i Norge i sommer, gå på ostejakt, oppfordrer Matmerk-direktøren.

Pressemelding

Powered by Labrador CMS