Acticon 2

Satser på storkjøkkenventilasjon

Acticon Luftteknikk AS er et nytt selskap som satser på bolig- og storkjøkkenventilasjon, som ble etablert rett før jul i 2012. Bak selskapet står svenske Acticon AB og norske Meknett AS. Produktene, spesielt rettet mot storkjøkkenventilasjon, har blitt bearbeidet inn på det norske markedet i 1 ½ år gjennom Meknett AS.

Publisert

– Det er en glede og kunne presentere vårt nye selskap innen boligventilasjon– og ikke minst storkjøkkenventilasjon, sier daglig leder for selskapet Hans Arne Skyttermoen.

Teknisk ansvarlig

For og sette opp et slagkraftig selskap med riktig kompetanse har Henning Karlsrud med 15 års erfaring både fra montering og prosjektledelse på Bryn Bygg Klima sin Hønefoss-avdeling blitt ansatt som teknisk ansvarlig og skal være bedriftens kompetanseperson.

Henning Karlsrud er ansatt som teknisk ansvarlig hos det nye selskapet Acticon Luftteknikk AS.

Godt salg

– På grunn av en enorm etterspørsel, og et stort salg, ble det bestemt at både produkter og selskap skulle satses på og dermed spisses. For og få til dette ble et nytt AS rigget med eiere fra den svenske produsenten av produktene, Acticon AB som hovedeier med 51 prosent og Meknett AS, som har jobbet med produktene over tid, med 49 prosent, opplyser Skyttermoen.

Skyttermoen forteller at det gjennom Meknett AS ble solgt nærmere 100 avtrekkshetter fra Acticon i fjor.

"Acticon sine avtrekkshetter er modulbaserte hetter med syklonfilterenheter som mekaniske grovfilter. Syklonfilter har flere fordeler. På grunn av at det er et sylindrisk filter uten brutte kanter, vil luftmengden i filtret gjøre at partikler ned i 7 my blir skilt ut på grunn av den av den rotasjonen luften i filtret som virker som en syklon har. Og med så god utskillingsgrad av fettpartikler er Acticon sine Cyklotec filter markedets ledende. I tillegg er filterkassettene i en enhet og dermed veldig enkle og ta ut og rengjøre i en oppvaskmaskin", heter det i en pressemelding.

Brannsikkerhet

Skyttermoen sier at gode mekaniske fettfilter er uhyre viktig, men for og sikre 100 prosent rene ventilasjonskanaler etter avtrekkshette må den resterende luften som fortsatt inneholder fett renses med UV-lys.

Han forteller at dette har blitt jobbet mye med, men problemet er at det er mangelfull kompetanse og elendig oppfølging. Rene kanaler uten fett er veldig viktig, med brannen i Trondheim nå rett etter jul friskt i minne så vet alle at fett er utrolig brannfarlig.

UV-lys

«I tillegg forsøples miljøet i og rundt kanaler av det samme fettet, fettet er årsaken til all type luktsmitte og sist men ikke minst så er det umulig og gjenvinne denne luften om den er full av fett. UV-lysene som sitter rett etter det mekaniske grovfiltret «brenner» opp det resterende fettet og omdanner dette til ozon sammen med den luften som er bak UV-lysene. Luften er nå klinisk ren for fett og ozon bearbeider i tillegg luktmolekylene og nøytraliserer disse. Nå er luften såpass ren at det ikke avleires fett i kanalene, luften er også så ren at man kan kjøre denne i en roterende gjenvinner og få en høy virkningsgrad med tanke på gjenbruk av denne luften som normalt blir kjørt rett til kråka. Om man ønsker å gjenvinne luften gjennom en roterende gjenvinner så kan man for og unngå restozon i gjenbruk sette inne t enkelt kullfilter før inntak aggregat/gjenvinner», heter det i en pressemelding.

Opplæring og oppfølging

Skyttermoen poengterer det med opplæring, oppfølging og tilstedeværelse som suksess faktorer for å lykkes.

– Dette er Acticon Luftteknikk as veldig klare for og vil være en partner for alle ledd innen prosjektering/bruk av avtrekkshetter. Selskap vil bygge sten på sten og dermed vokse organisk riktig og bli et ledende selskap innen bolig ventilasjon og storkjøkkenventilasjon, sier han.

Nettside: www.acticon.no

Pressemelding

Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?

Bestill et abonnement på magasinet Horeca i dag

"

Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 44. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:

• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter

• restauranter

• barer og puber

• utesteder

• kafeer

• contract catering

• kantiner

• institusjoner

Bestill abonnement på magasinet Horeca her

Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.

Meld deg på gratis nyhetsbrev her

"
Powered by Labrador CMS