Fordeling 25.06.13

Politisk vinkamp på polet

Nesten to måneder har gått siden valgvinene Løvebakkens rødgrønne og Løvebakkens blåblå ble lansert på Vinmonopolet. På landsbasis har den blåblå varianten foreløpig et lite forsprang med 56 prosent av salget, noe som faktisk er noenlunde det samme som de siste politiske meningsmålingene viser.

Publisert

Løvebakken.info finner du en oversikt over hvilken av de to vinene som er mest populær både i Norge og i våre fem landsdeler, og fordelingen er foreløpig relativt jevn.

Les også: Hvilken «politisk» vin vinner?

God mottakelse

– Det er veldig morsomt å se at salget av vinene mer eller mindre gjenspeiler oppslutningen de to regjeringsalternativene ifølge de nyeste meningsmålingene har. Som vi hadde håpet og trodd har vinene blitt svært godt mottatt av både fagfolk og forbrukere siden lanseringen i begynnelsen av mai. Konseptet er morsomt og innholdet i flaskene er ikke minst upåklagelig, så det blir veldig spennende å følge fortsettelsen på valgkampen i Vinmonopolets hyller, sier Geir Eikeland, som er gründer og daglig leder i Excellars, og står bak Løvebakken-vinene.

Mens den blåblå varianten er aller mest populær på Vestlandet og Østlandet med prosentandeler på henholdsvis 57 og 59 prosent, selger den rødgrønne vinen best i Nord-Norge og på Sørlandet – i sistnevnte landsdel har den hele 89 prosent av salget. I Trøndelag er det foreløpig helt jevnt.

Alkoholadvarsel og avgiftsmarkering

Innholdet i de to flaskene er nøyaktig det samme – en Bordeaux fra den allerede legendariske 2010-årgangen – og vinene er de første i Norge med alkoholadvarsler på baketiketten og en markering av hvor mye av innholdet som representerer skatter og avgifter. I bakgrunnen på etiketten finner vi også navnene på alle dagens stortingsrepresentanter.

– Det å selge en vin med en slik kvalitet til en pris på 129,90 kroner er rett og slett eksepsjonelt, helt uavhengig av hva som står på etiketten. Løvebakken-flaskene inneholder en typeriktig og klassisk Bordeaux med god fylde og mye frukt – rett og slett en førsteklasses vin, sier Geir Eikeland i Excellars.

Til grillmat og politiske debatter

Med sin myke og fruktige stil er Løvebakken egnet å drikke uten mat, for eksempel i selskap av en interessant TV-debatt eller en heftig politisk diskusjon i lystige venners lag.

Det er fortsatt to og en halv måned igjen til stortingsvalget 9. september, og Excellars kommer til å fortsette overvåke salget av de to vinene utover sommeren. Oppdaterte tall legges med jevne mellomrom ut på nettstedet www.løvebakken.info.

Løvebakkens rødgrønne og Løvebakkens blåblå er begge tilgjengelige i Vinmonopolets bestillingsutvalg til en veiledende utsalgspris på 130 kroner.

Pressemelding

"
Powered by Labrador CMS