Tørrfisk Hjell Lofoten

På vei inn i den europeiske mateliten

Første norske søknad om Beskyttet betegnelse er sendt på høring i EU. – En milepæl for eksport av Tørrfisk fra Lofoten og norsk matkultur, mener fagsjef i Matmerk, Nina Wærnes Hegdahl.

Publisert

Søknaden om det juridiske vernet har blitt behandlet i rekordfart i EU-apparatet. Normalt tar det flere år før behandlingen av en søknad og godkjenning av dokumentasjon er ferdigstilt. Denne gangen har det tatt under året.

Illustrasjonsfoto: Morten Holt

Norges første eksportprodukt

– Tørrfisk fra Lofoten har en særstilling i norsk matkultur, samtidig som det var Norges aller første eksportprodukt. Det er blant de norske matproduktene som er mest kjent utover landegrensene, og særlig i Italia står den norske tørrfisken sterkt, fortsetter Hegdahl.

Beskyttet betegnelse er det sterkeste juridiske vernet en merkevare kan få. I Norge har Tørrfisk fra Lofoten hatt et juridisk vern i flere år på grunn av den åpenbare sammenhengen mellom klima og produkt. Det er også viktig for produsentene selv, som eksporterer mesteparten av sin produksjon.

Likestilt med Parmesan og Parmaskinke

Vernet er det sterkeste verktøyet mot kopiering, samtidig som det er en anerkjennelse av produktkvalitet. Det italienske markedet kjenner f eks godt til Beskyttet betegnelse gjennom Parmesanost og Parmaskinke som har tilsvarende beskyttelse, og oppkjøperne er villige til å betale mer for produkter med et slikt kvalitetsmerke. Høringsrunden i EU har en tidsbegrensning på tre måneder.

– Det minste nåløyet er allerede passert fordi EU har godtatt all dokumentasjon. Dette kan få store positive konsekvenser for norske matskatter med eksportambisjoner, sier Hegdahl.

Pressemelding

Powered by Labrador CMS