Trolltunga Lindemans

Norsk naturperle skal selge australsk vin

Det australske vinhuset Lindeman’s måtte rundt halve kloden, til Norge, for å finne det perfekte motivet til sin vin. Når vinen relanseres i april, er det Trolltunga i Hordaland som pryder forpakningen.

Publisert

Lindeman's Shiraz Cabernet.

– Da vi startet dette prosjektet i 2011, var det med et ønske om å finne det perfekte motivet som symboliserte kvaliteter vi forbinder med vår vin. Trolltunga er dette perfekte motivet. Det er en storslått naturperle, og et helt unikt reisemål, som vi er stolte over nå å kunne presentere for verden, sier europasjef Joakim Reuszner i Lindeman’s.

For det er ikke bare norske forbrukere som skal eksponeres for den noe ukjente turistattraksjonen. Motivet trykkes på tusener av vinkartonger, og vil være tilgjengelig flere steder i verden.

Norge er imidlertid det første stedet hvor det nye designet blir lansert.

Hard kamp i toppen

Lindeman’s er nordmenns favoritt blant de australske vinene, og Norge er i så måte et svært viktig marked for vinhuset. Derfor er det kanskje ikke så rart at nettopp et norsk motiv nå skal pryde deler av sortimentet.

Arbeidet med å finne det beste motivet har imidlertid vært lang. I den innledende delen av konkurransen ble folk over hele landet oppfordret til å sende inn bilder av sine naturperler. Deretter ble de tre finalistene Kjeragbolten i Rogaland, Trollstigen i Møre og Romsdal og Trolltunga i Hordaland utvalgt. Som en del av kampanjen dro Lindeman’s sammen med et filmteam til Vestlandet, for å produsere en inspirasjonsfilm.

Lindeman’s Chardonnay.

Se flere bilder og film fra Lindeman’s filmteams fantastiske norgesreise her

Ble til en rundreise

– Egentlig hadde vi planlagt kun å besøke ett sted, men vi fikk tilsendt så mange flotte bilder at vi ikke klarte å velge uten å se motivene med egne øyne. Derfor endte vi på en rundreise, hvor vi foreviget øyeblikk fra det fantastiske og varierte landskapet i Norge. Vi lyktes med å fange den spesielle stemningen i norsk vår- og sommernatur, og kunne ikke fått et bedre motiv for vinen vår, sier Reuszner.

Verdens første Bag-in-Box med norsk motiv ventes i hyllene i april.

Bakgrunn

Sommeren 2012 stemte nordmenn frem sitt favorittmotiv til å pryde to viner fra det australske vinhuset Lindeman’s. Trolltunga i Hordaland stakk av med seieren, og er med det hovedmotiv på Lindeman’s Shiraz Cabernet og Chardonnay, begge Bag-in-Box.

Lindeman's Shiraz Cabernet

Pris: 366 kroner (Vinmonopolet)

Serveringstemperatur/passer til: Serveres ved cirka 16 °C til retter av svin eller kylling.

Lindeman’s Chardonnay

Pris: 376 kroner

Serveringstemperatur/passer til: Serveres ved cirka 8 °C til grillet fisk, skalldyr eller til lyst kjøtt.

Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?

Bestill et abonnement på magasinet Horeca i dag

"

Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 44. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:

• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter

• restauranter

• barer og puber

• utesteder

• kafeer

• contract catering

• kantiner

• institusjoner

Bestill abonnement på magasinet Horeca her

Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.

Meld deg på gratis nyhetsbrev her

"
Powered by Labrador CMS