Kampot Pepper

Norsk firma produserer sitt eget kampotpepper

Kampotpepper er et søltørket naturprodukt fra provinsene Kampot og Kep i det sørlige Kambodsja, nær den vietnamesiske grensen. Av mange blir dette ansett som verdens beste pepper. Det norske selskapet Mr. Pepperfarmer tilbyr direkteimport av kampotpepper til Norge fra sin egen opparbeidede pepperplantasje i det asiatiske landet.

Publisert

Fra en typisk Kampot Pepper-plantasje. (Foto: Pepperfarmer.no)

Mr. Pepperfarmer DA ble etablert i september 2010 av Sveinung Aanensen og Martin Lysne. Aanensen er fruktbonde og fisker fra Lofthus i Hardanger, mens Lysne er sivilingeniør i vannkraftbransjen i Kristiansand. Det norske hovedlageret for peppertypen ligger for øvrig i Lofthus.

Les mer om gründerne her

Se mer fra Mr. Pepperfarmers plantasje her

Senere har de to også fått med seg Inger Kristiansen Moe som selger av kampotpepper i Norge. Hun er lærer på restaurant- og matfag på en skole i Bergen.

Her er hennes Facebook-side for kampotpepper

Geografisk beskyttet

"

Fra etableringen av pepperplantasjen til Mr. Pepperfarmer i Kep i Kambodsja. (Foto: Mr. Pepperfarmer)

Kampotpepper (eng: Kampot Pepper) har fått Protected Geographical Indication status både fra EU og kambodsjanske myndigheter. Dette skjedde i april 2010, og har medført at kampotpepper igjen har blitt et ettertraktet eksportprodukt. Protected Geographical Indication er en beskyttet betegnelse og betyr at produktet er unikt for den regionen det produseres.

Les om historien til kampotpepper her

På vei inn i Norge

"


Etter at Inger Moe intensiverte salgsarbeidet, har flere norske spisesteder, restauranter og hoteller har tatt i bruk den anerkjente peppervarianten, som blant andre Arnt og Ørjan Johannessen på Bekkjarvik Gjestgiveri og restaurant Lucullus på Neptun Hotel i Bergen.

- Kampotpepperet er eksklusivt og kostbart og jeg vet det vil ta tid å jobbe seg inn i markedet, men det er flere andre kokker som nå prøver det ut, som blant andre Tommy Raanti (GI) og Bent Stiansen (Statholdergaarden), opplyser Inger Moe.

De forskjellige kampotpepper-typene

Kampotpepper produseres i fire ulike varianter; fersk grønn kampotpepper, sort kampotpepper, rød kampotpepper og hvit kampotpepper.

Grønn kampotpepper

Grønn pepper er pepperkorn som høstes før de blir modne, og må konsumeres innen tre dager. Grønn pepper har en frisk sitrus smak og en mindre intens smak enn tørket pepper.

Grønn kampotpepper er et fantastisk tilbehør til alle typer sjømat, men spesielt godt til krabbe. Av naturlige årsaker fører ikke Mr. Pepperfarmer grønn Kampot Pepper.

Sort kampotpepper

Noen av produktene. (Foto: Mr. Pepperfarmer)

Sort pepper er det soltørkede produktet av grønn pepper. De umodne bærene plukkes akkurat når fargen går fra grønn til gul, før de skoldes og soltørkes på bambusmatter i tre til fire dager.

Sort kampotpepper er et fyldig og aromatisk krydder, og har en svært ren smak. Sort kampotpepper passer til all type mat, men egner seg spesielt godt til mørkt kjøtt og kylling.

Rød kampotpepper

Rød pepper er tørkede modne pepperkorn. Stilkene med pepperkorn blir hengende på planten inntil kornene er røde. De må høstes på rett tidspunkt før de blir overmodne. Deretter skoldes pepperkornene før de soltørkes og sorteres individuelt for hånd. Rød kampotpepper er sjeldnere enn sort kampotpepper, og har en kraftig og fruktig smak med en viss sødme. Rød kampotpepper passer til alle retter, men er svært egnet til viltkjøtt.

Hvit kampotpepper

Hvit pepper produseres også fra pepperkorn som blir helt modne på planten. Når pepperkornene er blitt røde høstes pepperet og legges i varmt vann slik at skallet løsner. Den hvite kjernen av pepperkornene blir soltørket i tre til fire dager.

Hvit kampotpepper har en annen karakteristikk enn sort og rød Kampot Pepper på grunn av at elementer av smaken fjernes med skallet. Hvit kampotpepper har en friskere og renere smak og lukt enn det hvite pepperet du er vant til. Hvit kampotpepper passer godt til kylling, fisk og annen sjømat.

Kilde: Mr. Pepperfarmer

Les mer på Pepperfarmer.no

Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?

Bestill et abonnement på magasinet Horeca i dag

"

Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 44. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:

• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter

• restauranter

• barer og puber

• utesteder

• kafeer

• contract catering

• kantiner

• institusjoner

Bestill abonnement på magasinet Horeca her

Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.

Meld deg på gratis nyhetsbrev her

"
Powered by Labrador CMS