Hanasand

Mer til krydder i hverdagen fra Hanasand

Et gammelt og utdatert fjøs på Hanasand Gård og Gartneri skal bygges om til gårdskafé og produksjonskjøkken. Innovasjon Norge støtter prosjektet med 540 000 kroner. I tillegg har gården mottatt et etablerertilskudd  på 134 000 kroner til prosjektet.

Publisert

Monica Lillevik Hanasand og Stig Jakob Hanasand.

Bygget skal leies ut til nylig etablerte Hanasand Gård og Kjøkken, som drives av Monica Lillevik Hanasand og Stig Jakob Hanasand.

Her drives tradisjonell gårdsdrift med sau og tomater på Rennesøy i Rogaland, cirka tre mil nord for Stavanger. Gården produserer jordbær, bringebær, chili, paprika og agurk, samt 13 typer tomat. De er også med i et bærprosjekt, som går ut på å ta i bruk gamle veksthus til bringebærproduksjon.

Etablert i 2009

Hanasand Gårdsutsalg ble etablert i 2009. I april 2013 ble Hanasand Gård og Kjøkken etablert som følge av økt satsing på videreforedling.

Hanasand Gårdsutsalg ble etablert i 2009, og omsetter hovedsakelig matprodukter og blomster som er dyrket og egenprodusert.

Kundene er primært lokalbefolkning og folk fra Stavanger-regionen. De kommer som bussgrupper eller som privatpersoner, og handler lokalmat eller lokalproduserte blomster.

Krydder i hverdagen

Krydder i hverdagen fra Hanasand.

I april i år ble Hanasand Gård og Kjøkken etablert som følge av økt satsing på videreforedling.

Dette selskapet skal overta driften av Hanasand Gårdsutsalg, og selge videreforedlede produkter i eksterne salgskanaler. Den felles visjonen for alle selskapene tilknyttet gården er «vi skal være krydderet i hverdagen din»!

– Hanasand Gårdsutsalg har allerede etablert en god kundekrets, og har et positivt omdømme i lokalsamfunnet. Gården har bygd kompetanse innenfor sitt område gjennom en årrekke, og dette kombinert med profesjonell drift og høy kvalitet på varene, har gitt gode resultater for eksisterende drift, sier Irene Holta Tjøstheim, landbruks- og miljøsjef i Rennesøy kommune.

Matminner fra regionen

Produktene som videreforedles, blir godt mottatt av kunder, utsalgssteder og samarbeidspartnere som Bama, Avinor, og Region Stavanger.

Tre av produktene til Hanasand er plukket ut til å være matminner fra regionen i Avinors nye konseptet Ureist.

– Hanasand har mange ulike produkter, både egenproduserte og andre, som de selger i sin gårdsbutikk. Produktene har vist seg å selge særs bra fra disken som er plassert ved Stavanger Lufthavn Sola, sier prosjektleder fra Måltidets Hus, Siv Støfringstøl.

Bygdenæring er et prioritert område for Innovasjon Norge Rogaland. Kombinasjonen av gårdsturisme og servering av gårdsmat med basis i lokale råvarer skal prioriteres.

Prosjektet har i tillegg en tredje dimensjon med videreforedling av gårdsmat som selges i eksterne salgskanaler.

Pressemelding

Powered by Labrador CMS