Amundsen jul 2013 2

Konjakkmarkedet i endring

Nordmenn ligger i verdenstoppen når det gjelder forbruk av konjakk. I 2012 ble det kjøpt hele 1,6 millioner liter bare på Vinmonopolet, men forbruket går ned, noe som kan skyldes prisøkning. Dette ønsker produsenten Amundsen å gjøre noe med.

Publisert

De siste årene har imidlertid konjakk blitt dyrere på verdensbasis, og dermed også i Norge. En viktig grunn til dette er den økonomiske utviklingen i Asia, som har ført til en markant økt etterspørsel av konjakk i denne delen av verdenen. Det å drikke konjakk har blitt et «statussymbol» i de asiatiske landene.

Samtidig har salget av konjakk på Vinmonopolet gått ned med i snitt sju prosent per år de siste to årene (tall fra Vinmonopolet 2012/2013), dette delvis på grunn av det økte prisnivået.

For å møte denne utviklingen, har Amundsen gått motstrøms.

«Mens det i økende grad lanseres dyre og vellagrede spesialvarianter i markedet, mener Amundsen Cognac at god konjakk er noe som flere bør ha gleden av. Vi fortsetter derfor tradisjonen med å skape konjakk som appellerer til den norske ganen og som samtidig gir verdi for pengene. Her handler kvalitet ikke nødvendigvis om hvor gammel, og følgelig hvor dyr, råvarene er. Det handler om den gode smaksopplevelsen som oppnås ved å nøye velge ut og blande de riktige råvarene (les: ulike konjakk av ulik alder og med ulike karakteristikker) til et bra sluttprodukt. Masterblenderen i Amundsen har klart å skape riktig god konjakk til en rimelig pris i sin klasse i form av en helt ny Amundsen VS og VSOP», skrives det i en pressemelding

Amundsen Cognac VS

Pris: 330 kroner (70 cl, Vinmonopolet)

Alkohol: 40 %

Amundsen Cognac VSOP

Pris: 370 kroner (70 cl, Vinmonopolet)

Alkohol: 40 %

Importør: Interbev AS

Powered by Labrador CMS