Hvarnes og Olsen 1

Jakten på det litt uperfekte

Det har vært målet for Figgjo i arbeidet med en helt ny kolleksjon. De trendy tallerkenene som lanseres på nyåret har vært i utviklingsprosess de siste to årene, og har blitt nøye testet og vurdert av toppkokker. Et filmteam, en fotograf, en toppkokk og designteamet er på plass. Denne gangen skal de nye seriene fotograferes med mat. Derfor er Bocuse-bronsevinner og kokkekampaktuelle Gunnar Hvarnes med på laget.

Publisert

Alle detaljer skal være på plass når Figgjo tar bilder til ny katalog. Kokk Gunnar Hvarnes og markedskoordinator Anne Linn Olsen må ned på kne for å justere.

Det er mørkt, og desember har vind og regn på lur. Innenfor dørene snirkler vi oss gjennom ganger og korridorer før vi er inne i produksjonshallene på Figgjo. Rundt oss er former og stillaser og maskiner. Her lages flott porselen etter lange kvalitetstradisjoner, forankret i et innovativt og fremoverlent designmiljø. Akkurat nå jobbes det intenst med den nye kolleksjonen til Figgjo.

Tradisjonsbedriften har utfordret seg selv og gjør ting de aldri før har prøvd ut. Nå skal alle detaljer finpusses og klargjøres før lansering av ny kolleksjon i februar 2014.

Gunnar Hvarnes lager mat på Figgjo-fat

Kokkekampaktuelle Gunnar Hvarnes kommer bak kulissene når Figgjo lager ny kolleksjon.

Et filmteam, en fotograf, en toppkokk og designteamet er på plass. Denne gangen skal de nye seriene fotograferes med mat. Derfor er Bocuse-bronsevinner og kokkekampaktuelle Gunnar Hvarnes med på laget.

– Porselenet er veldig fint, og det blir kult å ta bilder her i modellverkstedet. Maten jeg legger opp passer godt inn her, sier han entusiastisk.

Trendspotting

Rundt ham står teamet med designere og markedsfolk med lister over produkter som skal fotograferes og danderes. Stemningen er lun, uhøytidelig og hektisk.

Designerne Tonje Sandberg, Eli Oftedal Sømme og produkutviklingssjef Constance Gaard Kristiansen har sammen utviklet Figgjo Dryss, Figgjo Skygge, Figgjo Flom og Figgjo Strøk. Disse seriene har dekor, men alt porselenet leveres også i klassisk hvitt, Figgjo Base.

Retro bistronomi

Mye av designarbeidet er å være trendspottere.

– Luksus er ut, folk vil ha det mer uformelt og ønsker ikke fire servitører som står rundt restaurantmåltidet. Men maten på bordet skal være kvalitet. Vi ser at rockekokkene appellerer til de unge, sier Sandberg. Bistronomi er kanskje ordet som beskriver trenden, kvalitetsmat i en uformell setting.

– Her vil vår nye kolleksjon passe naturlig inn, samtidig som det funker på hvite duker. Flere av kokkene vi har testet konseptet ut på ser for seg også fine dining, i tillegg til uformell brasserimat, sier Sømme og Sandberg. Figgjos nye kolleksjon lever opp til organiske, nordiske, retro, jordnære og ærlige trender.

På sokkelesten

Enkel rett dandert på en prøve av Figgjos nye kolleksjon som kommer i februar 2014. Maten er laget av Gunnar Hvarnes.

Den danske fotografen Egon Gade rigger seg til. Han lager tablåer og anretninger før han klatrer opp i en høy gardintrapp for å få overblikket. Der kommanderer han Gunnar Hvarnes til å ta av seg skoene for å trø inn mellom porselenet.

– Juster litt sånn, og vi må ha noe spiselig der så vi kan få inntrykk av størrelse i bildet, sier han. Gade vet hva han gjør, han har jobbet med Figgjo siden 1996 og har tusenvis av bilder på samvittigheten.

Figgjo utfordrer seg selv

Simmer Vikeså er administrerende direktør i Figgjo AS. Han dukker opp for å følge prosessen, og ser frem til å lansere den første kolleksjonen etter at han begynte i jobben i april.

– Dette er svært spennende og vil være en timechanger for Figgjo. Det er fordi vi nå går i en helt ny retning i vår historie. Vi bruker nye teknikker og leverer dekor på en ny måte. De uformelle og enkle formene våre designere har laget spiller på lag med farger og teknikker. Selvfølgelig fås alt i klassisk hvitt også. Det vi nå leverer gir serveringsstedene anledning til å fremstå med helt unikt porselen, sier han.

De nye porselensseriene er fortsatt voktet over, og vises ikke frem før i februar på Smak 2014 på Norges Varemesse fra 4. til 7. februar neste år.

Pressemelding

Powered by Labrador CMS