Superfresh Pakking av fisk laks

Holder laksen fersk i 20 dager

Etter flere års forskning har Nofima kommet fram til en pakkemetode som gjør at laks kan holde seg fersk i inntil 20 dager. Superfresh heter forpakningen som Vartdal Plastindustrier lanserer på sjømatmessen i Brussel denne uka.

Publisert

Kort fortalt er Superfresh en forpakning der laksen legges på en CO₂-emitter bestående blant annet av bakepulver og sitronsyre, og pakkes på en slik måte at luften i forpakningen fjernes før forseglingen.

Denne pakkemetoden kalles MAP som står for Modifisert Atmosfære Pakking. Superfresh-metoden gjør at laksen kan holde seg fersk i inntil 20 dager ved konstant lav temperatur eller 10-12 dager ved fire plussgrader.

Seniorforsker Marit Kvalvåg Pettersen ved Nofima.

Også kjøtt etter hvert

I første omgang er det forsket fram en pakkemetode spesialdesignet for torsk- og laksefilet, men etter hvert vil metoden også kunne brukes på andre fiskeslag og også for kjøtt.

– Etter forseglingen utvikler puten CO₂-gass og den har også absorberende egenskaper. Denne CO₂-emitteren er tilpasset produktet slik at den ikke endrer fiskens pH-verdi og sensoriske tester viser dessuten at fisken ofte har høyere kvalitet enn for sammenlignbare pakkemetoder, sier seniorforsker Marit Kvalvåg Pettersen ved Nofima. Hun har hatt ansvaret for forskningen de siste årene.

Forbrukerpakning

I første omgang er det forbrukerpakningene som er klare for markedet, men senere vil det også komme transportforpakninger. I tillegg til økt holdbarhet har denne forpakningsmetoden store transportfordeler med seg. Den nye pakkemetoden krever mindre volum og kan fraktes sammen med annen mat. Fremdeles transporteres mye fisk i kasser med is som krever mer volum og det blir mye ekstra vekt grunnet all isen.

Superfresh er satt i produksjon og klar for markedet.

– Vi er veldig spent på mottakelsen, og ser for oss to hovedgrupper som kan være tjent med denne pakkemetoden for ferske matvarer. Det ene er næringslivet som tilbereder og serverer mat, noe vi kaller HORECA-segmentet innenfor vår terminologi. Det andre er forbrukermarkedet der denne CO₂-emitteren kan brukes i forskjellige forpakninger, sier Jan Endre Vartdal, direktør ved Vartdal Plastindustrier.

Tilpasses fiskens størrelse

Det er flere faktorer som gjør Superfresh virkelig nyskapende. For det første er emballasjen tilpasset både fiskeslag og størrelse slik at mengden CO₂-gass blir optimal. For det andre gjør det totale forpakningskonseptet at eksempelvis laks kan holde seg fersk i inntil 20 dager under ideelle forhold, som er 1 plussgrader.

Den nyutviklede CO₂-emitteren kan brukes i forskjellige forpakninger. Superfresh-konseptet presenteres i Brussel med en EPS-kasse. EPS består av 98% luft og 2% polystyren. Et materiale blant annet brukt til fiskekasser.

– CO₂-emitteren koster litt mer enn vanlig absorber, men gjør at produktet holder seg mye bedre og dermed skal vi kunne redusere på matsvinnet, sier Vartdal.

Forskningen er finansiert av Norges Forskningsråd, gjennom flere av deres programmer, både FORNY- og MATprogrammet, Innovasjon Norge, Nofima, Vartdal Plast og to fiskeprodusenter. CO₂-emitteren produseres av Cellcomb Foodpad i Sverige.

Vartdal Plastindustrier har et eget opplegg for lanseringen av produktet inn mot industrien på European Seafood Exhibition, verdens største sjømatmesse i Brussel, som arrangeres fra 23. til 25. april.

Nofima

Matforskningsinstituttet Nofima har 400 ansatte og en omsetning på 500 millioner kroner.

Instituttet leverer forskningsbasert kunnskap som gir økt konkurransekraft i matproduserende næringer, og bidrar til økt matsikkerhet og produksjon av sunn, trygg og velsmakende mat.

Selskapet har hovedkontor i Tromsø og er lokalisert på Ås, Stavanger, Bergen, Averøy og Sunndalsøra.

Nofima AS er eid av Staten v/Fiskeri- og kystdepartementet (56,8 %), Stiftelsen for landbrukets næringsmiddelforskning (33,2 %) og Akvainvest Møre og Romsdal (10,0 %).

Vartdal Plastindustri AS

100 % familieeid selskap som produserte verdens første ferskfisk kasse i EPS. Bedriften er 52 år, og har seks heleide og deleide selskap innen produksjon av næringsemballasje, byggeisolasjon og teknisk emballasje langs norskekysten fra Helgeland i nord til Stavanger i sør.

Bedriften har fra starten hatt kontinuerlig fokus på produktutvikling med en klar intensjon om å kunne bidra til å utvikle kostnadseffektive emballasjeløsninger som sikrer norsk fisk toppkvalitet, helt fram til sluttkunden «world wide».

Pressemelding

Powered by Labrador CMS