Lysholms Linie Aquavit

En helt ny Linie-akevitt

Den 200 år gamle akevitten Lysholm Linie selger som aldri før. Det siste året har salget steget med 11 prosent. Nå lanseres en helt ny Linie-akevitt. Salget av Lysholms Linie Aquavit har opplevd en skikkelig oppsving det siste året. Totalt er det solgt 1,3 millioner liter av de gylne dråpene. Lysholm Linie er spesielt populær i utlandet.

Publisert

Linie referer til ekvator og betyr at akevitten har passert ekvator to ganger under modning i eikefat. Siden 1927 har rederiet Wilh. Wilhelmsen hatt enerett på, og gjennomført disse transportene for Arcus.

– Vi ser at den norske akevitten er stadig mer populær i Danmark. Danmark er det desidert største akevittmarkedet i verden med nesten 2,6 millioner liter akevitt solgt. Linie har det siste året gått fra å ha 7 prosent markedsandel til å kapre 10 prosent av markedet, sier kategorisjef for akevitt i Arcus, Øystein Gogstad-Andersen.

Fra urnorsk til eksklusivt

Utenfor de nordiske landene er Tyskland det største markedet.

– Også i Tyskland gjør vi det svært godt og har stabilisert oss på drøyt en halv million liter. Vi tar markedsandeler også her, sier Gogstad-Andersen.

Han forteller at Lysholm Linie, eller bare Linie, som den kalles utenfor Norge, er i ferd med å etablere seg som en sterk merkevare i disse landene. Det urnorske produktet er i Danmark og Tyskland tydelig posisjonert i dagligvarehandelen som eksklusiv og unik. Mens danskene drikker Linie til sin danske frokost foretrekker tyskerne å drikke Linie som en dram etter maten, og da gjerne servert iskald.

Utvikler seg med ny Linie-akevitt

Her til lands øker det totale akevittsalget fra år til år.

– En av hovedgrunnene til at vi har hatt så stor suksess med akevitt de siste årene, spesielt i Norge, er fordi vi har drevet med innovasjon og produktutvikling. Vi er stolte av å sitte på en av Norges eldste merkevarer, men det er også viktig for oss å gi forbrukerne noe nytt og stadig utvikle oss, sier Gogstad-Andersen.

Fredag 5.juli er derfor en helt nyutviklet akevitt å finne i Vinmonopolets hyller – Linie Double cask. I tillegg til å være en Linie-akevitt er denne etterlagret på portvinsfat i seks måneder. Det har tatt Arcus over to år å utvikle det nye produktet.

– Vi tar ingen snarveier når vi utvikler nye akevitter. Tradisjonelt håndverk er det som gjelder. For oss er det viktig med gode destillater og sherryfat av høy kvalitet som sikres av vårt eget bøkkerteam, sier produktutviklingssjef hos Arcus, Ivan Abrahamsen.

Den unike fatmodningen til havs og ettermodningen på portvinsfat gir Linie Double Casket svært kompleks smaksbilde, tilpasset en skikkelig av slutning på et godt måltid og servers som en avec.

Fakta om Lysholm Linie Aquavit

* Linie referer til ekvator og betyr at akevitten har passert ekvator to ganger under modning i eikefat.

* Lysholm Linie Aquavit ble oppdaget ved en tilfeldighet. I 1805 seilte briggenTrondhjems prøvefra Tronheim til Batavia (nåværende Jakarta)med blant annet klippfiske og akevitt i lasten. I Indonesia ble det byttet varer, men spriten ble med tilbake til Trondheim i 1807. Man fant da ut at akevitten hadde gått gjennomgått en foredlingsprosess i løpet av de to årene akevitten hadde ligget og modnet i fatene.

* Den første til å utnytte effekten av modning av akevitt i eikefat kommersielt var Jørgen B. Lysholm. I 1821 anla han Lysholm brenneri- og destillasjonsfabrikk under eget firmanavn: «Jørgen B. Lysholm». Fra Trondheim ble det fra slutten av 1830-årene satt i gang direkte eksport av klippfisk til Rio og andre søramerikanske markeder. Lysholm sendte regelmessig med akevitt i eiketønner til lagring om bord.

* Siden 1927 har rederiet Wilh. Wilhelmsen hatt enerett på, og gjennomført disse transportene for Arcus. Den første turen gikk 1. august 1927 til Australia og tilbake 12. februar 1928 med linjeskipetTungshafra Fredrikstad.

* Akevitten fremstilles i dag av Arcus i Oslo etter gammel oppskrift, og nå, som før, avsluttes eikefat-lagringen med å bli sendt tur-retur Australia med Wilhelmsens båter. Bevegelse, temperatur – og luftfuktighetsforandringene på skipets dekk, der containerne med Linie er plassert, frigjør aromaer både fra fatet, og gir en kompleks og avrundet smaksopplevelse.

* 5. juli 2013 lanseres den første videreutviklede Linie-akevitten i Norge – Linie Doble Cask.

Powered by Labrador CMS