Larsen Cognac

Altia kjøper Larsen Cognac og Brøndums

Altia kjøper Larsen Cognac og blir det sjette største konjakkhuset i verden. Samtidig kjøper også Altia det danske akevittmerket Brøndums.

Publisert

Altia Plc har inngått en avtale om å kjøpe Larsen "Le Cognac des Vikings" S.A. og merkevaren Larsen Cognac sammen med et betydelig varelager fra Remy Cointreau Group. Selskapet Larsen ble etablert i 1926 av Jens Larsen.

«Larsen er en av de store produsentene av AOC Cognac med et unikt utvalg av konjakk. Denne sterke og anerkjente konjakkmerkevaren forsterker Altias posisjon i det nordiske alkoholmarkedet, utfyller Altias merkevareportefølje og styrker konsernets tilbud i cognackategorien. Larsen Cognac har en betydelig markedsandel i konjakkkategorien i de nordiske landene, og det viktigste eksportmålet er Asia. Gjennomføring av transaksjonen er underlagt den vanlige regulatoriske godkjenningsprosessen. Avslutning av transaksjonen er forventet å skje innen utgangen av sommeren 2013», heter det i en pressemelding.

Styrker seg i Norden

– Oppkjøpet av merkevaren Larsen utvider vår tilstedeværelse i Norden og Baltikum og forbedrer vår posisjon i det nordiske taxfreemarkedet og i den internasjonale alkoholbransjen. Altia vil i forbindelse med dette oppkjøpet være til stede i hjertet av Cognac med fullt integrerte cognacoperasjoner, inkludert egne produksjonsanlegg og ytterligere lagringskjellere med lagrede konjakker som muliggjør videre vekst. Altia har som mål å vokse betydelig i Cognackategorien, både i volum og verdi, sier Antti Pankakoski, administrerende direktør i Altia.

<br data-mce-bogus="1">

– Larsen Cognac er en sterk merkevare, og har mange kvalitetsprodukter innenfor konjakk-kategorien, en posisjonering som passer godt med vår eksisterende portefølje. Vi ser frem til å få Larsen Cognac inn i vårt sortiment og å kunne tilby enda større produktbredde til våre kunder, sier Frode Hellmann, administrerende direktør i Interbev.

Brøndums

Altia Plc. har også inngått en avtale om å kjøpe det ikoniske og historiske akevittmerket Brøndums, inklusive alle Brøndums undermerker fra norske Arcus-Gruppen. Kjøpsprisen er omtrent 11 millioner euro, eller cirka 85 millioner norske kroner.

«Transaksjonen vil styrke Altias merkevareportefølje både lokalt i Danmark og i Norden. Den er godkjent av de danske konkurranse- og forbrukermyndighetene, og vil utfylle og styrke Altias merkevareportefølje både lokalt i Danmark, men også i Norden, og ytterligere konsolidere Altias posisjon som det ledende vin- og brennevinsselskapet i Norden og Baltikum. Etter oppkjøpet vil Altia Danmark ha 23 prosent markedsandel av det totale danske akevittmarkedet (volum) med sine Brøndums og O.P. Andersons akevitter», heter det i en pressemelding.

Pressemelding

Powered by Labrador CMS