Vesterdal og Heuch

– Velg en dram som er spesialtilpasset maten

Juleakevittfamilien utvides med to nyheter. Gilde Ribbeaquavit er spesielt utviklet for å matche krydderne og fettet i ribben, mens Gilde Smaladram passer perfekt til vestnorsk tradisjonsmat - som julens pinnekjøtt. – Vi gir med disse to nyhetene nordmenn muligheten til å finne en dram som passer perfekt til de ulike krydderne og smakene i maten de spiser, sier sjefsdestillatør i Arcus, Halvor Heuch.

Publisert

Espen Vesterdal Larsen og Halvor Heuch. (Foto: Laila Meyrick/Velour.no)

Nordmenn har med tiden lært seg hvor viktig det er å velge riktig vin og øl til maten – slik bør man også tenke når det gjelder akevitt, sier akevittguru Heuch.

De nye og spesialtilpassede akevittene er et supplement til juleakevitten som jeg tror mange vil sette stor pris på, sier Heuch.

- De færreste har en rødvin som de drikker både til skalldyr og biff, men vil heller finne det som matcher best. Slik bør man også tenke når det gjelder akevitt.

På let etter perfekte smakskombinasjoner

Kokk og julematentusiast ved Kulinarisk Akademi i Oslo, Espen Vesterdal Larsen, er helt enig.

- Når det i tillegg er jul, så er det viktig å bruke råvarer av beste kvalitet og finne fram til de perfekte smakskombinasjonene. Selv om juleakevitten fint kan brukes til alle rettene, vil spesialakevittene harmonere ekstra godt til ribbe, pinnekjøtt og det viktige tilbehøret, sier han.

Juleakevittfamilien utvides

Foto: Laila Meyrick/Velour.no

Heuch og hans team i Arcus har i lang tid jobbet med å finne den perfekte kombinasjonen av krydder og alkohol, som gjør at akevittene passer perfekt til de to mest spiste julemåltidene i Norge.

- Ribbeakevitten har vi gitt fennikel og stjerneanis som fremhever smaken av det stekte svinekjøttet, og et tydelig preg av karve som harmoniserer perfekt med surkålen.

Har tatt tid

Smaladrammen har fått en enda høyere alkoholprosent, og er den kraftigste akevitten.

- Saltet og fettet i pinnekjøttet krever en ekstra røff akevitt. Smaladrammen har raust med karve og en liten anelse sitrus. Resultatet har blitt en kraftig og smaksrik akevitt. I tillegg er den modnet på sherry-fat, noe som gir en sødme som går godt til klassisk tilbehør som kålrotstappe og mørkt øl, sier Heuch.

Heuch mener selv det har tatt tid å få kvaliteten på juleakevitten dit den er i dag. For hvert år har smaken blitt utviklet og endret.

-Juleakevitten er den eneste akevitten vi har som har en endret oppskrift fra år til år – og derfor har den fått en årsbetegnelse. Det vi gjør, er at vi holder igjen en viss mengde hvert år som utgjør en stamme i neste års akevitt. Så noen av dråpene fra den første juleakevitten vi lagde i 1988 er faktisk med i årets utgave, sier Heuch.

Visste du at…

… norsk akevitt er basert på potetsprit. I Sverige og Danmark er den basert på kornsprit. … tre kilo poteter må til for én flaske ferdig akevitt. ... poteter blir most og gjæret, og så destillert før råspriten blir renset. Så settes den sammen med krydderdestillat og vann. … karve er det viktigste krydderet i akevitt. … Arcus akevitter fatmodnes på eikefat som tidligere har blitt brukt til sherry. … akevitt stammer fra det latinske aquavitae som fritt oversatt betyr «livets vann». … det finnes i dag rundt 80 forskjellige akevitter i Norge… Gammel Opland er den mestselgende akevitten, deretter kommer juleakevitten.

Halvor Heuch

* 67 år og Norges «grand old man» innen akevitt. * Ble i 2010 utnevnt av kongen til ridder av 1. klasse av St. Olavs Orden for sin innsats «for norsk matkultur og akevitt-tradisjon». * Fagdirektør i Arcus, med ansvar for alt brennevin, men spesielt kjent for å være akevittdestillatør. * Har utgitt flere bøker om akevitt og norsk mattradisjon. Holder også foredrag om mat og drikke.

Pressemelding

Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?

Bestill et abonnement på magasinet Horeca i dag

"

Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 43. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:

• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter

• restauranter

• barer og puber

• utesteder

• kafeer

• contract catering

• kantiner

• institusjoner

Bestill abonnement på magasinet Horeca her

Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.

Meld deg på gratis nyhetsbrev her

"
Powered by Labrador CMS