JohannBihnBIB2012

Ny Johann Bihn

Johann Bihn, Bihn Liebfraumilch, som den heter i Vinmonopolets lister, er den boksvinen som kan skryte av å ha vært aller lengst på det norske markedet. Den har faktisk vært å finne i hyllene på Vinmonopolet i over et kvart århundre, og Johann Bihn er den dag i dag en av Norges mest solgte hvitviner på Bag-in-Box. Nå utstyres først boksen med juledesign - før den etter nyttår fåt helt nytt utseende og innhold.

Publisert

Slik blir boksens utseende etter jul.

– Halvtørre viner har alltid vært veldig populære hos nordmenn, og i denne kategorien er Johann Bihn er et svært godt alternativ, sier Tølløv Foss Heggem i den norske vinimportøren Excellars.

Ble en suksess

Da vinen ble lansert i Norge i 1986 ble den en umiddelbar suksess. For en gang skyld var vi i Norge tidlig ute med noe – Johann Bihn var i salg på Vinmonopolet lenge før vin på Bag-in-Box ble tilgjengelig i resten av Norden.

– Både formatet og selve vinen fikk stor popularitet i Norge, noe som også gjenspeiles i hvor lenge den har holdt stand. Når det har sagt har vinen i løpet av sine 26 år på det norske markedet flere ganger gjennomgått store forandringer både på innsiden og utsiden. Da den først ble lansert hadde den selvsagt et helt annet design, og vinen hadde også en enklere druesammensetning og et langt høyere sukkerinnhold, forteller Tølløv Foss Heggem.

.. men før boksen skifter ham blir den utstyrt med julemotiv fra midten av november og frem til jul.

Duggfriske vinmarker

I år var det igjen på tide å gi Johann Bihn en oppfriskning, og boksen har derfor fått et helt nytt design med duggfriske vinmarker i Rheinessen, hvor vinen kommer fra.

– Vi valgte å bruke nettopp dette bildet fordi det er vakkert og dramatisk, i tillegg til at det gir boksen et mer tidsriktig preg. Vi henvender oss til nordmenn i alle aldre, men vi tror at det nye designet særlig kan gjøre at enda flere yngre forbrukere får øynene opp for Johann Bihn, sier Tølløv Foss Heggem i Excellars.

Friskere, fruktigere og fyldigere

Men det er altså ikke bare innpakningen som er ny – innholdet har også fått en real oppgradering. Sukkerinnholdet i vinen er redusert med nesten 30 prosent, samtidig som andelen Riesling i blenden har blitt økt til 50 prosent. Dette gir bedre friskhet og øker alkoholinnholdet med 0,5 prosent, noe som også gir en fyldigere vin. I tillegg gjør det lavere sukkerinnholdet at mengden svovel som tilsettes kan senkes markant, ettersom man bruker svovel for å hindre at gjæringen starter på ny, og sukker er det som ellers vil sette i gang en slik ny gjæring. Lavere svovelmengder er også med på å øke kvaliteten på vinen, da det gir en saftigere og fruktigere munnfølelse

– Johann Bihn har alltid vært en ren og fin vin, men nå har vi også gjort den friskere og gitt den en bedre balanse mellom sødme og syre. Det har vi oppnådd ved å øke andelen Riesling i blenden, ettersom Riesling er en av de mest syrerike druene som finnes. Vinen består nå av 50 prosent Riesling og 50 prosent Silvaner, og dette er de to tyske druetypene som anses som å være dem med høyest kvalitet, sier Tølløv Foss Heggem.

Innsvøpt i julekåpe

Fra og med midten av november blir også Johann Bihn-boksene utstyrt med en «julekåpe» med et vakkert vintermotiv, hvor julenissen og hans trofaste reinsdyr flyr over den samme vinmarken i Rheinessen som vi finner på det oppgraderte designet boksen kommer til å prydes med etter at julehøytiden er over.

– Vi synes at julekåpen, som vi har valgt å kalle den, er en fin måte å markere overgangen mellom det gamle og det nye designet på. Boksene med det gamle designet blir svøpt i julekåpe i midten av november, og når kåpen blir tatt av igjen etter jul kommer den nye utgaven av vinen med nytt design til syne, sier Tølløv Foss Heggem i Excellars.

Johann Bihn 2011

Land/distrikt: Tyskland/Rheinessen

Produsent: Export Union

Druer: Riesling (50 %) og Silvaner (50 %)

Alkohol: 9 %

Serveringstemperatur: 8-10 grader

Pris: 270 kroner (Vinmonopolet)

Webside norsk importør: Excellars.no

"
Powered by Labrador CMS