ToscanaRossoItalia

Norske kvinner vil ha spenstig italiener

Det er ikke bare uimotståelige designprodukter og lekre kolleksjoner fra Italia norske kvinner liker så godt. Nye tall viser nå at forbruket av italiensk rødvin vokser i rekordfart. Det er spesielt kvinner med høy utdannelse som vil skjenke røde delikatesser fra støvellandet i glasset, heter det i en pressemelding.

Publisert

Toscana Rosso.

Fersk statistikk fra Vinmonopolet viser at det ble solgt over dobbelt så mye rødvin fra Italia i fjor som fra landet som havnet på andreplass.

I alt 15 millioner liter rødvin fra Italia fant veien til norske forbrukere, mens det ble solgt rett over seks millioner liter rødvin fra Spania.

Volumet har doblet seg siden 2004, og interessen for italiensk vin fortsetter å styrke seg. Hittil i år er veksten av italiensk rødvin på 12 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, og 35 prosent av all rødvin som selges i Norge kommer nå fra Italia.

Økt interesse for italiensk mat og kultur

– Forklaringen på den spesielt sterke veksten i etterspørselen etter italienske viner de siste åtte årene er en kombinasjon av økt interesse for italiensk mat og kultur, og at Italia byr på stor variasjon av vinkvaliteter og -stiler som treffer norske ganer godt, sier m Elin Ellann, General Manager i Arcus Wine Brands.

Over 90 prosent av de 15 millioner literne med italiensk rødvin som ble solgt i Norge i fjor, stammer fra kun fem distrikter: Puglia, Veneto, Piemonte, Abruzzo og Toscana.

– Dette er noen av de mest anerkjente distriktene i verden når det gjelder produksjon av rødvin. Her forvaltes vingårdtradisjoner foredlet gjennom århundrer, og som resulterer i vin nordmenn liker så godt, sier Ellann.

Sjarmert i senk av italiensk vin

En forbrukerundersøkelse gjennomført av Norstat for Arcus Wine Brands, viser at det spesielt er unge kvinner med høy utdannelse som foretrekker italienske viner. Hver tredje kvinne i denne gruppen sier de aller helst vil nyte italiensk vin dersom pris, design og druetype var likt med alternativer fra andre markeder.

I alt svarer 85 prosent av de spurte at de har et ”svært godt” inntrykk av Italia som produsent av vin.

”Det gode liv”

Nordmenns konsum av vin får et stadig mer kontinentalt preg, og det samlede forbruket øker jevnt og trutt. Vinmonopolet solgte totalt 78,4 mill liter alkohol – inklusive brennevin – i 2011. Av dette utgjorde rødvin 43 millioner liter.

– Italia representerer ”det gode liv” for stadig flere nordmenn. Det virker som om vi virkelig har fått øynene opp for livsstilen hvor det å nyte god vin og god mat inngår som en naturlig del av livet. Det handler om å unne seg tid til å nyte de gode råvarene, den gode smaken og det gode livet sammen med venner og familie, sier Ellann.

Lanserer ny smak av Italia

Nå introduserer Arcus Wine Brands nok en kvalitetsvin fra Italia. Zanni Toscana Rosso er en vin med utspring i Chianti Classico-området, selve hjertet av Toscana.

Vinen er basert på håndplukkede Sangiovese druer dyrket i vinmarker som ligger fra 200 til 500 meter over havet. Zanni Toscana Rosso har en intens aroma av røde bær, kirsebær, tørkede blomster og krydder. Vinen er saftig og har god struktur og konsentrasjon, med silkemyke tanniner og en lang fruktig ettersmak. Den anbefales til rødt kjøtt, retter av storfe og vilt, modne oster og kraftige pastaretter.

Pressemelding

Powered by Labrador CMS