Hellstrøm Aquavit

Hellstrøm Aquavit - årets nykommer

I september lanserte Eyvind Hellstrøm og Moestue Grape Selections Hellstrøm Aquavit i Vinmonopolets bestillingsutvalg. I løpet av tre måneder har produktet blitt tatt inn i 136 butikker over hele landet, og det er solgt 12 500 flasker.

Publisert

Suksess for Hellstrøms nye akevitt. (Foto: Stian Broch)

Det er tydelig at kunder og vinmonopolansatte er positive til den nye akevitten. Etter bare noen måneder i salg har Hellstrøm Aquavit allerede en overveldende distribusjon i bestillingsutvalget. Hver vinmonopolbutikk velger som kjent hvilke produkter de vil listeføre, og valget reflekteres av etterspørsel og god presseomtale.

Foto: Stian Broch

Utfordre monopolet

Hvis vi ser bort fra de Arcus-produserte akevittene, så var Hellstrøm Aquavit den mestselgende norske akevitten i november 2012.

Med nykommeren Hellstrøm Aquavit ønsker Hellstrøm & Co å utfordre det tilnærmede monopolet Arcus har i kategorien. I 2011 utgjorde de Arcus-produserte akevittene 72 prosent av salget på Vinmonopolet.

Produktet

Hellstrøms mål var å lage en elegant akevitt hvor sitrus dominerer smaksbildet og hvor karven er mindre fremtredende enn i de tradisjonelle akevittene. Det har vært essensielt å lage en akevitt som passer godt til mat.

– Julen er for meg et av årets høydepunkter, og å kunne lage en egen akevitt til denne høytiden har vært veldig spennende. Hellstrøm Aquavit passer til norske tradisjonsretter, men kan også nytes til retter som skalldyr, sild og smaksrike oster. For meg er det helt tydelig at dette er en akevitt som passer den norske ganen og julens tradisjonsretter. Jeg synes vi har kommet frem til en enestående akevitt som forener tradisjon med nåtid, noe det moderne designet utrykker på en god måte, sier Eyvind Hellstrøm.

12 500 flasker

Akevitt til julematen. (Foto: Stian Broch)

Så langt (1. september – 12. desember) er det solgt ca. 12 500 flasker Hellstrøm Aquavit, og det forventes en sterk økning i salget den kommende uka. Hovedvekten av salget av akevitt skjer nemlig i desember.

I 2011 ble 35 prosent av akevitten solgt i løpet av desember. Om man legger sammen november og desember, så representerer disse månedene 47,2 prosent av årssalget.

Hvis salget av Hellstrøm Aquavit fortsetter like bra, forventer produktavdelingen i Moestue at produktet vil bli overført til basissortiment på nyåret. Det blir i så fall en norsk utfordrer til Arcus-akevittene. Salgsestimat for 2013 er 25 000 flasker.

Pris: 380 kroner (Vinmonopolet)

Moestue

Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?

Bestill et abonnement på magasinet Horeca i dag

"

Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 43. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:

• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter

• restauranter

• barer og puber

• utesteder

• kafeer

• contract catering

• kantiner

• institusjoner

Bestill abonnement på magasinet Horeca her

Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.

Meld deg på gratis nyhetsbrev her

"
Powered by Labrador CMS