GatoNegro Cabernet Sauvignon BIB NETT

Den svarte katten fyller 50 år

GatoNegro, vinen med den velkjente svarte katten på etikken, fyller 50 år denne høsten. Hvert år kjøper nordmenn mer enn en million liter av rødvinen GatoNegro, og er dermed den mest solgte chilenske vinen i Norge. Nå kan produsenten også vinne en høythengende internasjonal vinpris.

Publisert

Den svarte katten, Gato Negro feirer 50-årsjubileum.

I jubileumsåret er produsenten Viña San Pedro, som det eneste chilenske vinhuset, nominert til prisen New World Winery of the Year 2010. Totalt seks kandidater fra hele verden er utvalgt til kåringen, som arrangeres av det prestisjetunge amerikanske vinmagasinet Wine Enthusiast.

GatoNegro-vinene har utviklet seg i en veldig positiv retning i løpet av det tilbakelagte halve århundret. Vinene passer bra til ulike små og store anledninger, og nytes både til hverdag og fest. Kombinert med gunstige priser, gir GatoNegro virkelig mye igjen for pengene for nordmenn, mener Brand Manager Kristin Eidem Fostervold i Pernod Ricard Norway.

Chilensk vin – fra utskjelt til anerkjent

GatoNegro ble lansert i 1960 som Viña San Pedros første merkevare. I Norge selges GatoNegro Cabernet Sauvignon, Chardonnay, Rosé og Merlot. GatoNegro Rosé er den nyeste vinen på det norske markedet.

"

– Tidligere var vin fra Chile forbundet med søte, røde viner og lav pris. Dette er nå historie. Gjennom 50 år med GatoNegro og annen produksjon har produktene fra Viña San Pedro utviklet seg på alle kvalitetsområder. De produserer vin som faller i smak hos de mest kresne organer, sier Eidem Fostervold.

Mer sofistikerte produksjonsmetoder

Hun forteller at mye har skjedd innen vindyrking og produktutvikling for chilensk vin i løpet av de siste årene. Produksjonsmetodene er blitt mer sofistikerte etter at chilenerne har hentet inn kompetanse og kunnskap bl.a. fra kjente franske vinprodusenter.

– Gjennom sitt stadige fokus på kvalitet og produktutvikling har Viña San Pedro med sine viner oppnådd en posisjon som en av Chiles største vineksportører, sier Fostervold.

Lærte av Rothschild og Veuve Cliquot

For å snu om på produksjonen inngikk Viña San Pedro blant annet et samarbeid med Bordeaux-firmaet Dassault i 2001. I 2006 ble Marco Puyo ansatt som sjefsvinmaker, og som leder for det profesjonelle og motiverte ønologteamet. Han er utdannet agronomisk ingeniør og ønolog fra Universidad Catolica de Chile, og han har jobbet på vinmarkene til bl.a. Château Lafite Rothschild i Bordeaux, William Fèvre i Burgund og hos Veuve Cliquot Ponsardin i Champagne.

Miguel Rencoret er vinmakeren som er ansvarlig for Gato Negro, og han er også prosjektleder for utvikling av bærekraftig produksjon for vinene fra Viña San Pedro.

Viña San Pedro

* Viña San Pedro ble etablert av brødrene Bonifacio og Louis Gregorio Correa Albano i 1865 og selger nå produktene sine i 80 land verden over.

* Vinhuset produserer merker som prestisjevinene Cabo de Hornos og 1865 Single Vineyard som lanseres i Norge denne høsten, i tillegg til Castillo de Molina, 35 South og GatoNegro, ett av de aller viktigste produktene i sortimentet deres.

* I dag er Viña San Pedro en av Chiles ledende produsenter og landets nest største eksportør av vin. Selskapet har over 25 000 mål vinmarker spredd over hele det langstrakte landet, fra Elquí-dalen helt i nord til Bio Bio-dalen i sør.

* Chiles geografi, topografi og klima gjør at landet egner seg ypperlig for dyrking av vindruer. Fruktbare daler med næringsrik, granittholdig jord, kjølige vinder fra Andesfjellene og varme vinder fra Stillehavet, gir gode forhold for druerankene. Varme dager og kalde netter gir lang modningstid fra blomst til drue, som igjen gir mye smak på vinen.

"

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS