Eye-tracking6 middag

Restaurantopplevelsen – gjennom gjestenes øyne

Ny teknologi gir innsikt i restaurantopplevelsen – gjennom gjestenes øyne. Med eye tracking-teknologi – eller blikksporing på godt norsk, har det nå blitt kartlagt hva som er de avgjørende faktorene for tilfredshet blant restaurantbransjens gjester. – Dette er en interessant undersøkelse for oss i restaurantbransjen, sier assisterende kjøkkensjef på Tjuvholmen sjømagasin, Frode Laupsa.

Publisert

Hva legger vi merke til ved et restaurantbesøk? (Illustrasjonsfoto)

Øyet registrerer over 7000 elementer i løpet av et restaurantbesøk. Da er det ikke uten grunn at gjesten stiller flere krav til besøket enn en innbyende tallerken. Borddekking og interiør spiller en vesentlig rolle, og ni av ti ser på hygiene og orden som viktigere enn service.

Hva legger vi merke til?

Blikksporing på restaurant. (Illustrasjonsfoto)

Horeca-industrien er svært kompleks, og alle restauranter er forskjellige, men det er én ting alle har til felles – ønsket om å skape best mulig opplevelse for gjestene. SCA og merkevaren Tork har gjennomført et eksperiment for å se hvordan gjestene opplever en restaurant.

10 tilfeldige restaurantgjester ble utstyrt med eye tracking-briller, som sporer øyebevegelser. Synet er en viktig indikator på hvor de har oppmerksomheten og søkelyset, og viser hvilke elementer som bidrar til vår opplevelse. I tillegg har 3000 respondenter i Europa svart på en spørreundersøkelse. Resultatene gir innsikt i hva en gjest legger merke til og forståelse av hva gjestene er opptatt av under et restaurantbesøk.

Innovative undersøkelser gir verdifull kunnskap

Mat og drikke betyr selvfølgelig mest under et restaurantbesøk, men renhold og hygiene er også svært viktig for gjestene. (Illustrasjonsfoto)

Tork er en global partner til horecabransjen med alt fra produkter til borddekking, toaletter og rengjøringsprodukter til storkjøkken.

– Dette eksperimentet er interessant fordi vi ser at gjestene er opptatt av mer enn maten. De ser på betjeningen, såpe og håndtørkdispensere, kjøkkenet og typiske områder hvor det kreves særlig renhold. På bakgrunn av dette kan vi utvikle produkter som dekker kundenes, arbeidsstabens og gjestenes behov. Denne innsikten er helt naturlig for oss å videreformidle og dele med bransjen, forhandlere og andre partnere, forteller Annika Nordin Vice President for personlig hygiene i SCA.

Ikke overraskende viser resultatene at kvalitet på mat er aller viktigst, men det er også mange detaljer som skal være på plass for at gjestene er fullstendig fornøyd. 94 prosent svarer at renhold og orden er viktigere enn rask og god service. Hvis gjestene opplever restauranten som rotete og skitten vil over halvparten advare andre mot restauranten.

En interessant undersøkelse for oss som arbeider i restaurantbransjen, mener Frode Laupsa.

– Interessant undersøkelse

– Dette er en interessant undersøkelse for oss i restaurantbransjen fordi den understreker det vi jobber med til daglig, med fokus på detaljer slik som stemning, interiør, orden, renhold og så videre. Alt spiller en rolle i det helhetlige bildet av et restaurantbesøk. Undersøkelsen bekrefter at det vi fokuserer på er viktigst for kunden, forteller assisterende kjøkkensjef på Tjuvholmen Sjømagasin, Frode Laupsa.

Du kan lese mye mer om dette i den kommende magasinutgaven av Horeca (nummer 7 2015), under tema renhold og hygiene.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

"
Powered by Labrador CMS