Fairtrade Challenge kaffekopp

Hotellkjeder markerer seg i Faitrade Challenge

Formålet med Fairtrade Challenge i Sverige er å skape oppmerksomhet rundt rettferdig handel i produkt- og leverandørkjeder. Hotellkjedene Scandic Hotels og Nordic Choice Hotels hevder seg begge meget bra i kåringen.

Publisert

Illustrasjonsfoto: Nordic Choice Hotels

I Sverige markeres dagen med en Fairtrade Challenge, og de to hotellkjedene måtte bare se seg slått av Kommunal. Scandic Hotels endte på annenplass, mens Nordic Choice Hotels ble nummer tre.

Arrangementet går ut på at bedrifter og organisasjoner konkurrerer om å dele ut Fairtrade-merkede produkter til flest mulige mennesker. Nordic Choice Hotels delte til sammen ut 48 144 kopper Fairtrade-merket, økologisk kaffe i Sverige.

Slik endte Fairtrade Challenge i Sverige

1) Kommunal 135 711

2) Scandic 56 032

3) Nordic Choice Hotels 48 144

4) ICA Maxi 42 892

5) Hemköp 27 600

Nordic Choice gratulerer Scandic og Kommunal

Cathrine Dehli, Head of Sustainability i Nordic Choice Hotels.

Vi har en god porsjon konkurranseinstinkt i selskapet, og serverte langt flere kopper i år enn i fjor så det hadde selvsagt vært morsomt å vinne. Men det aller viktigste er jo at så fantastisk mange bidrar til å øke oppmerksomheten rundt rettferdig handel. Vi vil gjerne sende hjertelige gratulasjoner til Kommunal, Scandic og alle andre som deltok, sier Cathrine Dehli, Head of Sustainability i Nordic Choice Hotels.

Det finnes ingen tilsvarende konkurranse i de andre nordiske landene, men Fairtrade-dagen ble likevel markert også i Norge og Danmark.

Til sammen delte Nordic Choice Hotels ut 81 593 kopper kaffe til besøkende og forbipasserende ved hotell i Norge og Sverige og Danmark, melder Nordic Choice Hotels i en pressemelding.

– Engasjement blant gjestene

– Vi merker et stort engasjement fra våre gjester når det gjelder rettferdig handel. De ønsker å bidra i kampen og gir oss oppmuntrende kommentarer rundt at vi kun serverer Fairtrade-merket kaffe på våre hotell. Mange har sin Fairtrade-kaffedebut hos oss og kommer på neste besøk stolte over at de har byttet ut kaffen hjemme med en rettferdig og økologisk variant, sier Dehli.

Fairtrade

Fairtrade for mer rettferdig handel. Fairtrade er verdens største og mest kjente merkeordning for rettferdig handel. Fairtrade-standardene sikrer bedre arbeidsforhold og handelsbetingelser for bønder og arbeidere i utviklingsland. Fairtrade-merking av produkter er et pålitelig verktøy for importører og forbrukere som ønsker å bidra til mer rettferdig handel og utvikling i fattige land.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

"
Powered by Labrador CMS