Plaza (6)

Flere kongresser skal gi milliardomsetning til Oslo

Ingen besøkende legger igjen mer penger enn utenlandske møtedeltakere. Målet til Visit Oslo er å doble antallet. Dette klarer de ikke uten et godt samarbeid med ildsjeler i norske fagmiljøer, og nå oppfordres de til å være vertskap for små og store internasjonale kongresser.

Publisert

Oslo med Radisson Blu Plaza Hotel. (Foto: Arkiv)

– Oslo er en attraktiv destinasjon, og i tillegg har vi mange spennende fagmiljøer i Osloregionen. Det er realistisk å doble antallet kongressdeltakere på relativt få år, sier Bente B. Holm, administrerende direktør i Visit Oslo i en pressemelding.

500 millioner i 2014

Bente B. Holm, administrerende direktør i Visit Oslo.

Oslo står som vertskap for halvparten av alle internasjonale kongresser som arrangeres i Norge. Sju av de 200 kongressene i Oslo i 2014 hadde over 1000 deltakere. I gjennomsnitt bruker en internasjonal kongressdeltaker 3620 kroner per døgn på overnatting, bespisning, opplevelser og shopping. I sum la disse besøkende dermed igjen mer enn 500 millioner i byen i 2014.

– Kongressmarkedet er viktig for Oslo fordi det gir penger i kassen både til hotellene, restaurantene og handelsstanden. Samtidig er det et marked hvor man må tenke langsiktig. Planleggingshorisonten for denne typen møter er ofte mange år. Skal vi skape resultater må vi jobbe hardt og være tålmodige, sier Holm.

Oslo er attraktiv

Oslo er rangert som nummer 24 på listen over de beste kongressdestinasjonene i verden. De sterkeste konkurrentene er de øvrige skandinaviske hovedstedene. Oslos vekst gjør byen stadig mer attraktiv.

– Oslo er Europas raskest voksende hovedstad, og en by i enorm forandring. Det skrives og snakkes om Oslo i mange ulike miljøer og dette gjør oss også mer attraktive som kongressdestinasjon. Det er ikke naturen som trekker, det er kunsten, kulturen og arkitekturen, sier Holm.

Men det aller viktigste er å ha tunge fagmiljøer.

– Når er stor kongress legges til Oslo er det alltid innenfor et fagfelt hvor Norge og Oslo har en sterk posisjon. Vi har hatt flere kongresser innenfor medisin og medisinsk teknologi, men nå ser vi at det også rører på seg i andre teknologiske og vitenskapelige miljøer, sier Holm.

Skal nå professorene

Oslo. (Foto: Morten Holt)

I disse dager lanserer Visit Oslo en helt ny kampanje hvor målet er å få enkeltpersoner og fagmiljøer til å ta på seg vertskapsrollen for en kongress innenfor sitt fagfelt. Målet er å få frem at andre står klare til å gjøre de praktiske oppgavene som må løses. Fagpersonen kan konsentrere seg om å være vert eller vertinne, sette agenda innen faget sitt og å høste æren for en vellykket kongress.

– Vi vet at mange vegrer seg fordi man frykter at det vil kreve masse jobb, både før, under og etter kongressen. Sannheten er at hotellene, opplevelsesleverandørene, vi og mange andre står klare til å gjøre jobben så lenge noen tar initiativet og kan stå som vertskap. Det er selvsagt også helt gratis. Det er deltakerne og ikke det norske fagmiljøet som betaler for det arbeidet som gjøres. Blir det ingen kongress, tar Visit Oslo kostnaden, sier Holm.

Vi ønsker en tilnærming gjennom de digitale flatene.

Animasjonsfilm

– Vi har laget en enkel, morsom og annerledes animasjonsfilm som rettes direkte mot personer som vi tror kan være aktuelle som vertskap for et internasjonalt møte. Disse personene er, som de fleste av oss, på Facebook. Nå er vi spente på reaksjonen og krysser fingrene for at vi får en liten kø av mennesker som ønsker å vise frem sitt fagmiljø og sin by til sine internasjonale kollegaer, sier Bente B. Holm i Visit Oslo.

Fagmiljøene har positive erfaringer.

– Vi hadde et godt samarbeid om konferansen «Medical Informatics Europe», MIE i Oslo. Det er en årlig europeisk konferanse som organiseres på omgang i medlemslandene. Det var med stor glede jeg kunne legge frem sluttrapporten fra konferansen i Oslo. God planlegging, god organisering og god kostnadskontroll var viktig for resultatet. Vi fikk meget god hjelp fra alle involverte, sier Petter Hurlen, leder i Organisasjonskomiteen til MIE Oslo.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

"
Powered by Labrador CMS