Into Norway Kulturstua_open_fire_Photo_Ian_Brodie

Nytt reiselivskonsept med «kulturturisten» som hovedmålgruppe

Into Norway er et nytt reiselivskonsept med «kulturturisten» som hovedmålgruppe. Gjennom Into Norway tilbyr vi ekte og spektakulære kulturopplevelser i naturskjønne omgivelser, og fyller naturen med det innholdet som de internasjonale og norske turistene ønsker seg mer av på sin Norge-reise.

Publisert

Foto: Ian Brodie.

Kulturturistene er en av de turistgruppene som vokser hurtigst i verden, fra 10 til 15 prosent årlig. De er voksne, velbemidlede og høyt utdannede. Ifølge turistundersøkelsen til Innovasjon Norge var 42 prosent av de utenlandske turistene kulturturister i fjor sommer, og andelen kulturturister blant nordmenn er 14 prosent, en økning på hele 82 prosent fra året før. Kulturturistene er dessuten de mest innbringende, og legger igjen 14 prosent mer enn øvrige turister per døgn.

Visit Lillehammer står bak satsingen

Foto: Ian Brodie.

Ifølge turistundersøkelsen, ønsker kulturturisten å oppleve lokal historie, kultur og tradisjoner eller besøke kunstutstillinger eller historiske bygninger i tillegg til å nyte lokale råvarer og spesialiteter.

Det er Visit Lillehammer som står bak satsingen Into Norway, og målet er å synliggjøre og selge kulturopplevelsene i Lillehammer og Gudbrandsdalen samlet, primært til internasjonale gjester. I denne regionen finnes en rekke historiske perler som kan gi de tilreisende ekte og unike opplevelser med sjel og dybde. Vi ønsker å tilby unike møter med norsk kultur og levemåte, ekte historier og lokale matopplevelser servert av et dedikert og hjertevarmt vertskap. Du kan oppleve magien i Peer Gynts rike, historisk vandreteater på Maihaugen, få et dypdykk i norsk kunsthistorie på Lillehammer Kunstmuseum eller ta en tur med verdens eldste hjuldamper Skibladner.

– Foreløpig er Into Norway rigget for en rundreise i Gudbrandsdalen, men vi ønsker å tilrettelegge for at turistene kan bestille fortsettelsen på sin Norgesreise mot vest til fjordene, mot nordøst til Røros og nordover til Trondheim og Nord-Norge, forteller prosjektleder Kristin Prøven i en pressemelding.

Vertskapsrollen og historiefortelling er nøkkelen

Foto: Ian Brodie.

I Into Norway er vi opptatt av at gjestene skal møte et kompetent og dedikert vertskap med god lokalkunnskap. Aktørene i regionen skal ha en felles forståelse av suksesskriteriene for det internasjonale markedet, og for alle deltagende bedrifter i Into Norway er det utarbeidet er kvalitetsprogram som skal være med på å sikre at alle gjester får de gode unike opplevelsene. Kvalitetsprogrammet omhandler alt fra historiefortelling, bruk av lokale råvarer, signaturretter, informasjon og menyer på flere språk til felles profilering og kommunikasjon i markedet.

Bilder og historiefortelling

Foto: Ian Brodie.

For å kommunisere de autentiske kulturopplevelsene på best mulig måte mot det internasjonale markedet har vi hatt et samarbeid med den internasjonalt kjente fotografen Ian Brodie, opprinnelig fra New Zealand.

Brodie var også leid inn som fotograf under innspillingen av den nye Birkebeinerfilmen, og har hatt flere oppdrag for reiselivsdestinasjoner i Norge.

– Ofte er de utenlandske turistene opptatt av og lar seg fasinere av andre ting enn nordmenn, og derfor ar det vært nyttig å få tatt bilder med utenforståendes blikk. Vi har også benyttet Ian Brodie som tekstforfatter av engelske tekster til web-sider. forteller Kristin Prøven.

Fotografen Ian Brodie har vært oppe mange morgener kl. 06.00 for å fange soloppgangen, og har under sine opphold i sommer tatt over 4000 bilder. Det har blitt mange gode naturbilder av kulturlandskapet som formidler noe av magien og den trolske stemningen man kan oppleve i naturen. Naturen i kombinasjon med historiske trehus er for Ian selve bildet på det autentiske norske.

I tillegg til gode stemningsbilder ønsker vi å formidle historien om den norske folkesjela; hva er typisk norsk, hvordan lever nordmenn, friluftstradisjoner, hytteliv, kjente kunstnere og malere, forfattere, helter, myter, sagn og eventyr er noen av temaene vi ønsker å formidle gjennom kulturopplevelsene ved å fortelle de lokale historiene, heter det i pressemeldingen.

Into Norway

Foto: Ian Brodie.

«Med Into Norway ønsker vi å ta en posisjon for kulturopplevelser i det internasjonale markedet, og har så vidt begynt på jobbingen mot turoperatører i utvalgte markeder. I samarbeid med bedriftene har det vært arrangert workshop for å få på plass alle salgbare pakker og produkter med kulturelt innhold. Et godt grunnlag et lagt for å jobbe med videreutvikling av nye opplevelser med utgangspunkt i det autentiske norske. Men Into Norway kan du lære mer om norsk kultur, historie og mattradisjoner i kombinasjon med aktiviteter i vakker natur», heter det i pressemeldingen.

Les mer på Intonorway.com

"
Powered by Labrador CMS