Figgjo Milano2

49 Michelin-stjerner, 200 kokker, 430 Figgjo-tallerkener

Det er konklusjonen etter et seks måneder langt samarbeid mellom Figgjo og Identitá Golose under verdensutstillingen i Milano, som ble avsluttet i slutten av oktober.

Publisert

Kokkene Andrea Ribaldone og Domenico Schingaro.

Identità Golose er et italiensk internasjonalt matkonsept, utviklet for å promotere italiensk gastronomi og dyktige kokker over hele verden.

Da det ble klart at Identità Golose skulle levere et restaurantkonsept til Expo Milano, valgte de porselen fra Figgjo.

Den italienske kokken Andrea Ribaldone, kjøkkensjef på Restaurant Due Buoi, i aksjon – med produkter fra Figgjo.

Norsk trendsettende produsent

Leveransen av porselenet ble levert i samarbeid med Caraiba, som er Figgjos italienske forhandler gjennom en årrekke. Christina Franceschetti og Alessandro Guidi, eigerne av Caraiba, hevder at samarbeidet er et bevis på at Figgjo er en høyst aktuell, trendsettende produsent av kvalitetsporselen til det øvre segmentet i restaurantverdenen, heter det i en pressemelding.

– Den lange og gode relasjonen med Italias fremste gastronomimiljø har resultert i denne fantastiske muligheten - å være den foretrukne leverandør av porselen, sammen med Figgjo til restauranten Identitá Expo S. Pellegrino. Dette beviser at Figgjo er i verdenstoppen når det gjelder kvalitet og design i high-end markedet, sier Franceschetti og Guidi.

– Viktig for å gjøre produktene kjent

– Nå har tusenvis av besøkende til verdensutstillingen spist mat på Figgjoporselen. Identità fremmer unge, dyktige kokker, dyrker kvalitet og er skikkelig fremoverlente på vegne av sitt kjøkken, sier administrerende direktør for Figgjo, Simmer Vikeså.

Den elegante restauranten til Identità Golose var over to etasjer med plass til over 100 gjester. Interiøret ble levert av Cappellini og er designet av flere kjente navn. Blant andre har britiske Jasper Morrison tegnet stoler, danske Jacob Wagner har tegnet bord og det samme gjelder italienske A. G. Fronzoni.

Hver uke gjennom de siste seks månedene har det kommet inn en ny og anerkjent internasjonal kokk som har laget mat og servert på porselen fra Figgjo. Derfor er dette også et viktig arbeid for å gjøre produktene kjent, sier Vikeså.

Lot seg imponere

«Ifølge Andrea Ribaldone, kjøkkensjef på Restaurant Due Buoi, er Figgjo Brem både elegant og multifunksjonell da den fint kan brukes til forskjellige forretter, supper og hovedretter. Andrea Ribaldone er en av flere som lot seg imponere over den elegante og allsidige tallerkenen fra Figgjo. I 26 uker har verdenskjente kokker med blant andre Massimo Bottura, Ugo Alciati og Tony Mantuano tryllet frem utsøkte matretter på innovative tallerkener fra Figgjo», heter det i pressemeldingen.

Identità Golose samarbeider med ledende italienske kokker, arrangerer matkongresser verden over, og gir ut en egen italiensk restaurantguide som har fått stor anerkjennelse.

Figgjo AS

Figgjo AS er en tradisjonsrik porselensfabrikk som holder til på sør-vest kysten i Norge, nær Stavanger. Figgjo AS har flere ganger mottatt Merket for god design, sist i 2014, og den internasjonale prestisjeprisen Red Dot Design Award.

Figgjo AS eksporterer 40 prosent av produksjonen til blant annet Europa, USA, Midtøsten, Asia og Sørøst-Asia. Porselen fra Figgjo AS er attraktivt for profesjonelle kokker og vi er en stolt sponsor av kokkelandslagene i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, Nederland, Sveits, Italia og Ungarn.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

"
Powered by Labrador CMS