Illustrasjonsfoto

Cateringbransjen vil også ha smilefjes

Cateringbransjen reagerer på at smilefjestilsynet, som Mattilsynet har innført på restauranter i hele Norge, ikke gjelder for catering.

Publisert
Vi vil også ha smilefjes, sier Jan Nielsen i cateringselskapet Matspecialen.

– Det er ingen grunn til at ikke vi skal være omfattet av de samme strenge kravene. Bransjen vår leverer mat til hundretusener av nordmenn hvert år. Vi leverer til de store anledningene, der vi feirer glede, eller markerer sorg. Det bør være en selvfølge at bransjen innlemmes i smilefjesordningen. sier daglig leder Jan Nielsen i Matspecialen AS.

– Siden oppstarten av smilefjesordningen som prøveordning i 2007 har Mattilsynet utført godt over 5000 tilsyn. Innen året er omme skal samtlige restauranter ha fått sitt første smilefjes. Det er fint, men ikke godt nok, mener Nielsen, som har over 25 års erfaring fra bransjen.

Les også: Mattilsynet med smilefjes over hele landet

Konkurransevridende

Cateringbransjen mener smilefjesene gir restaurantene et konkurransefortrinn, og har nå henvendt seg til Mattilsynet med en forespørsel om å bli en del av smilefjesordningen.

– Ordningen er også konkurransevridende. En offentlig smilefjesordning finnes foreløpig ikke i vår bransje, men gjelder alle restauranter i Norge. Det er for dårlig. Mange restauranter og kafeer driver med catering i tillegg til ordinær drift, sier Nielsen, som er overbevist om at smilefjesordningen vil gi forbrukerne økt trygghet hvis et cateringselskap har fått gode skussmål fra Mattilsynet.

– Umulig å sno seg unna – hvis man er med

– Smilefjesrapporten skal henges opp og være godt synlig fra utsiden av lokalet.Der det i restaurantbransjen blir umulig å sno seg unna at man har jukset eller sovet i timen, er styringen i vår bransje langt fra god nok. Det er for lett å gjemme seg! Områdene som dekkes av ordningen er 1) ledelse og rutiner, 2) lokaler og utstyr, 3) mathåndtering og tilberedning og 4) sporbarhet og merking. Ingen av disse er områder hvor du som kunde vil risikere, eller godta avvik, mener Nielsen.

I Danmark sjekker åtte av ti smilefjeset før de bestiller mat på en restaurant eller hos et cateringselskap.

– Bransjen i Danmark har vært omfattet av ordningen i alle år, og bestiller du catering på nett, skal det være en link til Mattilsynet på selskapets hjemmesider. Slik bør det være i Norge også. Vi vil også vise at vi er flinke! sier han.

Kan utvides

Ole Fjetland, direktør for avdelingen Mat i Mattilsynet, understreker til Siste.no at det i samråd med Helse- og omsorgsdepartementet er bestemt at smilefjesordningen i første omgang gjelder bare for restauranter og kafeer, men legger til at når ordningen skal evalueres vil det være naturlig også å se på om ordningen skal utvides til andre bransjer, som for eksempel catering.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS