Sverre Landmark (til venstre) og Frode Rønne Malmo kan se tilbake på fem gode år med Mathallen. (Foto: Morten Holt)
Sverre Landmark (til venstre) og Frode Rønne Malmo kan se tilbake på fem gode år med Mathallen. (Foto: Morten Holt)

Vulkan Depot inkluderes i Mathallen

Godt over fem millioner mennesker har vært innom Mathallen siden åpningen 12. oktober 2012. Nå inkluderes også Vulkan Depot i Mathallen-konseptet.

Publisert

– Det er vi veldig fornøyd med. Prognosene for 2017 sier 1,3 millioner besøkende og en omsetning på 180 millioner kroner, forteller to av dem som har vært helt sentrale skikkelser bak Mathallen i Oslo, markedsdirektør i Aspelin Ramm, Sverre Landmark, og daglig leder for Mathallen, Frode Rønne Malmo.

Du kan lese mye mer om 5-årsjubileet til Mathallen i det kommende nummeret av magasinet Horeca, som har utgivelse midt i oktober

Vulkan Depot inkluderes i Mathallen-konseptet. Mathallen i bakgrunnen. (Foto: Morten Holt)
Vulkan Depot inkluderes i Mathallen-konseptet. Mathallen i bakgrunnen. (Foto: Morten Holt)

Vulkan Depot

Michelin-restauranten Kontrast er en del av Vulkan Depot, som nå er inkludert i Mathallen. (Foto: Morten Holt)
Michelin-restauranten Kontrast er en del av Vulkan Depot, som nå er inkludert i Mathallen. (Foto: Morten Holt)

Nå inkluderes også Vulkan Depot i Mathallen-konseptet. Det ligger noen meter unna – i et annet bygg, men her er det nå sju spisesteder og butikker på plass – deriblant Michelin-restauranten Kontrast. Og flere skal det bli.

– Det blir en forlengelse av Mathallen. Her blir det flere nyetableringer i tiden som kommer, forklarer Rønne Malmo; det er flere som gjerne vil inn i området.

Vulkan er ikke bare Mathallen og Vulkan Depot. Per i dag er det rundt 80 virksomheter i Vulkan-området, deriblant to hoteller.

Omtrent 50 leietakere

Aspelin Ramm er eier og utvikler av Mathallen på Vulkan, som ble åpnet 12. oktober for fem år siden (feiret 5-årsjubileet i går), men både Landmark og Rønne Malmo var også med under planleggingen i årene forut.

Mathallen Oslo. (Foto: Morten Holt)
Mathallen Oslo. (Foto: Morten Holt)

Siden åpningen for fem år siden har om lag 50 bedrifter vært innom hallen. Noen har kommet – noen har gått, men 15-16 av dem som er på plass i dag, var også med da Mathallen ble åpnet i 2012.

– Det er helt naturlig. Veien blir litt til mens man går; noen passer ikke inn, andre gjør det, sier Landmark og Rønne Malmo

180 ansatte i Mathallen

I dag er det 180 ansatte på hel- og deltid i Mathallen. De er fordelt på ca. 35 forskjellige nasjonaliteter.

– Det har selvfølgelig sine utfordringer, man har varierende grad av forhold til norsk matkultur, hygienekrav og skjenkebevillinger, for å nevne noe. Men vi har møter en gang i måneden for å koordinere alt på best mulig måte, sier Rønne Malmo.

Være i balanse

Bortsett fra et tøft økonomisk halvår i 2014, har de økonomiske pilene pekt i riktig retning for Mathallen.

– Samtidig er det viktig for oss å påpeke at Mathallen AS kan ta utgangspunkt i et resultat omlag null, men likevel innfri målene som en del av området. Og vi har selvsagt som mål at de virksomhetene som er her, skal være lønnsomme over tid. Mathallen AS skal være katalysatoren, sier Landmark og Rønne Malmo.

Du kan lese mye mer om 5-årsjubileet til Mathallen i det kommende nummeret av magasinet Horeca, som har utgivelse midt i oktober.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her