Arnt Johannessen roser gode kolleger på kjøkkenet og mener dyktige kokker er bra for de mange lærlingene. (Foto: Georg Mathisen)
Arnt Johannessen roser gode kolleger på kjøkkenet og mener dyktige kokker er bra for de mange lærlingene. (Foto: Georg Mathisen)

Kjøkkenet fullt av lærlinger

De drar ut av byen for å lære. Lærlingene strømmer til Bekkjarvik. Brødrene Ørjan og Arnt Johannessen har ti lærlinger på kjøkkenet sitt, og et par i Parma, også.

Publisert
Soussjef Odd Rainer Hildrum og Arnt Johannessen skaper miljø og god mat på Bekkjarvik-kjøkkenet. (Foto: Georg Mathisen)
Soussjef Odd Rainer Hildrum og Arnt Johannessen skaper miljø og god mat på Bekkjarvik-kjøkkenet. (Foto: Georg Mathisen)

– Vi har ti lærlinger på kjøkkenet. Akkurat nå har vi to som er nede i Parma og jobber gjennom et nettverk i fylkeskommunen, og så får vi to fra Italia hit i tre uker, forteller Arnt Johannessen.

Bekkjarvik Gjestgiveri er ikke bare mesterkokker og restaurant og hotell i Michelin-guiden, nemlig. Det er omtanke for dem som kommer etter, også.

Bekkjarvik Gjestgiveri legger ned mye ressurser i rekrutteringen på hele bransjens vegne. Lars Erik Helland Tvedt er utplassert på kjøkkenet. (Foto: Georg Mathisen)
Bekkjarvik Gjestgiveri legger ned mye ressurser i rekrutteringen på hele bransjens vegne. Lars Erik Helland Tvedt er utplassert på kjøkkenet. (Foto: Georg Mathisen)

Langveislærlinger

– Vi er en god gjeng på kjøkkenet. Det nyter både vi og lærlingene godt av, mener Johannessen.

Bare én av lærlingene kommer fra Austevoll – ellers er det unge mennesker fra Stord, Haugesund, Karmøy, Bergen og Måløy som lærer kokkefaget hos årets kjøkkensjef Arnt og Bocuse d’Or-vinner Ørjan Johannessen. Gjestgiveriet har leiligheter å tilby dem som trenger det.

– Vi har 35 årsverk her. Overnattingsdelen er den største, men vi har bra besøk på middag, også. Det fordeler seg jevnt mellom overnattingsgjester og dem som bor eller arbeider i Austevoll. I helgene er det ofte par og familier som reiser ut bare for å spise, forteller Arnt Johannessen.

Verdt en omvei

Fra fastlandet er det nemlig en to stjerners omvei til Bekkjarvik. Om vi bruker Michelin-språket, er tostjernersrestauranter de som verdt en omvei. Men det er Bekkjarvik, også, etter gjestenes mening. – Etter at Ørjan vant i Lyon, er det flere og flere som reiser hit bare for å spise, forteller tvillingbror Arnt.

På kjøkkenet skifter brødrene i prinsippet meny hver dag.

– Får vi inn noe, så bruker vi det. Det greie med å være her ute er at du ikke er fastlåst. Har vi mange på kurs eller en konferanse, kan vi gi dem en treretter med fisk som du får rett fra naboen. Vi er registrert fiskemottak og kjøper inn all fisken lokalt.

Kurs og konferanser

Kurs, konferanser og selskaper er en viktig del av virksomheten. Austevoll kommune er i norgestoppen på arbeidsplasser og næringsliv. Dof Rederi er den største av mange bedrifter som gjerne bruker det lokale gjestgiveriet når det trengs møterom, mat eller senger.

Mange velger også å legge bryllupet sitt til gjestgiveriet. Her er både en gammel tønnefabrikk og det tradisjonelle hovedhuset innredet med rom til nærmere 100 gjester. Gjestgivere har det vært i Bekkjarvik siden 16–1700-tallet. Dagens gjestgiveri er bygd opp igjen i 1789 etter at det gamle brant.

– Vi har restaurert «løo» og hatt litt middager der, men også konferanser og konserter. Vinlageret har vi der oppe, og der kan vi ha vinsmaking, forteller Arnt Johannessen. Det gamle uthuset – løo – har hatt 300 personer på konsert og har plass til å bespise 160.

Markedsfører

Sesongforskjellene er store, og det trengs ekstra folk om sommeren. Utenfor høyesesongen frister Bekkjarvik Gjestgiveri lokalt med forskjellige arrangement. Italiensk aften, for eksempel. Winemaker’s dinner eller forskjellige gjesteopptredener trekker flere enn de lokale.

– Ørjan kjenner jo de fleste, konstaterer Arnt.

Økonomien er god på det gamle gjestgiveriet.

– Så lenge vi opprettholder standarden og fornyer oss, samtidig som vi prøver å ha litt selskap, så håper vi at det kommer flere og flere. Så har vi vært litt dårlige på markedsføring. Vi har vært heldige og sluppet litt arbeid på grunn av Ørjan, men nå er søsteren vår ansatt i administrasjonen for å gjøre oss bedre på den biten. Vi jobber med det, ett steg av gangen. Vi håper at veksten skal fortsette, og vi skal i hvert fall utvikle oss selv for å holde standarden oppe, sier Arnt Johannessen.

Du kan lese hele saken i magasinet Horeca (nummer 3 2018)

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her