Daglig leder for Kulinarisk Akademi, Espen Vesterdal Larsen. (Foto: Morten Holt, arkiv)
Daglig leder for Kulinarisk Akademi, Espen Vesterdal Larsen. (Foto: Morten Holt, arkiv)

Formidler matkunnskap på en helt ny måte

Publisert Sist oppdatert

De satser på «show, don’t tell», og har laget videooppskrifter og matkurs skreddersydd for mobilen med appen og startupen «Foodsteps» (Foodsteps.no).

Kulinarisk Akademi

Kulinarisk Akademi er et fagmiljø med prisbelønte kokker som har drevet matkurs og matformidling i Oslo siden 2008, med 12 000 – 15 000 personer innom i året.

Nå ønsker de å nå ut til folk i hele landet med produktet sitt.

Norsk design og teknologi

For ett år siden møtte KA byrået Behalf, som jobber med merkevare og teknologi. Da skjøt konseptet virkelig fart.

– Vi fant noen likesinnede som er like kompromissløse på kvalitet som oss selv. Sammen har vi fått implementert ideene om til en konkret tjeneste, sier styreleder Espen Vesterdal Larsen.

De er også opptatt av bruke norske samarbeidspartnere som er kjent for kvalitet, med Good Type Foundry på fontutvikling og Sanity som publiseringsverktøy.

Fra kokker til produksjonsselskap

Espen Vesterdal Larsen. (Foto: Culina, arkiv)
Espen Vesterdal Larsen. (Foto: Culina, arkiv)

Kokkene har selv rigget opp filmstudio i lokalene på Sagene, og står egenhendig for foto, filming, klipping og tekstproduksjon. Slik sikrer de den matfaglige kvaliteten i alle ledd av Foodsteps, som per nå inneholder korte, stegvise oppskrifter og matkurs med video designet for mobilen.

– Dette står i kontrast til mange oppskrifter på nett, som ofte følger det tradisjonelle «kokebokformatet» med bilde, ingrediensliste og mye tekst, sier Larsen. I dag søker de aller fleste etter inspirasjon på mobilen, og tradisjonelle oppskrifter egner dårlig til dette.

Ingrid Espelid Hovig på mobilen

Selv om startupen Foodsteps er i en tidlig fase, mangler det ikke på ambisjoner og ideer til videreutvikling.

– Vårt store mål er å lage en komplett, digital plattform for kunnskap om mat, en slags digital Ingrid Espelid Hovig. Appen kan tilsynelatende se ut som en hvilken som helst app, men når man setter seg inn i det sømløse brukersnittet vil man raskt oppdage at her blir man fulgt gjennom hele prosessen slik at man uansett bakgrunn og forhåndskunnskap ender opp med et vellykket resultat. Arbeidet med appen ble ekstra aktuelt da koronaviruset kom, og folk må være mer hjemme. Drømmen vår er at folk skal få økt mestringsfølelse på kjøkkenet og tenke at det er lett å lage god, sunn og variert mat fra bunnen av, sier Vesterdal Larsen.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca