Frode Kristensen har etablert Salgslaget. (Foto: Morten Holt)
Frode Kristensen har etablert Salgslaget. (Foto: Morten Holt)

Produsentenes gode hjelper

Med velkjente samarbeidspartnere skal Salgslaget og Frode Kristensen (64) promotere og hjelpe små og mellomstore lokalmatprodusenter.

Publisert
Arne Brimi er en av Salgslagets samarbeidspartnere. (Foto: Morten Holt)
Arne Brimi er en av Salgslagets samarbeidspartnere. (Foto: Morten Holt)

Arne Brimi, Wenche Andersen, Halvor Heuch og Ingebrigt Steen Jensen er noen av dem som er med på laget. Totalt har Kristensen omkring 40 gode hjelpere.

– Samarbeidspartnerne har en er helt uvurderlig kompetanse, og må regnes som spesialister på sine områder, sier Kristensen.

Fra Matmerk til Salgslaget

Etter 12 år i Matmerk, der han var fagsjef markedstjenester, sluttet Kristensen i selskapet i fjor høst.

Nå er et halvt års karantene unnagjort, og i april startet han arbeidet med Salgslaget, der produsenter av mat og drikke, og eventuelt andre oppdragsgivere, skal få den hjelpen de trenger.

Akevitt-guru Halvor Heuch er en av samarbeidspartnerne. (Foto: Arkiv)
Akevitt-guru Halvor Heuch er en av samarbeidspartnerne. (Foto: Arkiv)

– Salgslaget skal bli et servicesenter for lokalmatprodusentene, påpeker Salgslaget-gründeren.

Skal «løpe ved siden av» produsenten

– Salgslaget skal primært drive kompetanseutvikling av lokalmat- og drikkeprodusenter overfor både horeca og dagligvare, sier Kristensen.

– Jeg ønsker å videreføre det jeg har drevet med i mange år, men i en annen form. Det er et stort behov for denne typen tjenester. Mitt mål er å «løpe ved siden av» de mange dyktige småprodusentene vi har her i landet. Vi skal ivareta og hjelpe dem på en kronglete vei, forklarer han videre.

Han frir aller først til sine kundene gjennom «Veien til markedet», som er en samling av hans egne erfaringer og hans egen og andres beste praksis. Der finner du også masse nyttige tips til produsenter av lokalmat og -drikke.

– Den kan du laste ned gratis fra Salgslaget.no, sier han.

Kjenner alle de flinke

Kristensen, som er utdannet siviløkonom, studerte selv norsk matkultur i Bergen som 56-åring. Den gang var Henry Notaker en av foreleserne.

– Han er en knakende god forteller, sier Kristensen.

– Salgslaget skal bli et servicesenter for lokalmatprodusentene, sier Salgslaget-gründer Frode Kristensen. (Foto: Morten Holt)
– Salgslaget skal bli et servicesenter for lokalmatprodusentene, sier Salgslaget-gründer Frode Kristensen. (Foto: Morten Holt)

– Historien om produktet er viktig, og like viktig er det å se sammenhengen mellom produksjon, logistikk og økonomi, og å kunne kjedeforhandlinger og kalkyler. Dette vet vi og våre samarbeidspartnere mye om etter mange år i bransjen, legger han til.

Ett av mottoene til Salgslaget er da også «ingen kan alt, men alle kan litt».

Opp – ned – inn – ut

– Jeg kommuniserer følgende til produsentene: Salgslaget skal jobbe med fire hovedretninger for produsentene – inntekten skal opp, utgiftene skal ned, de gode historiene skal inn i hodene på folk og produktene skal ut i markedet. Vi skal være en «one-stop-shopping», slik at produsenter og andre oppdragsgivere ikke må bruke tid og krefter på å google og ringe rundt for å få nødvendig hjelp. Vi skal bidra med alt, påpeker Frode Kristensen.

Ikke konkurrent til Matmerk

Han presiserer også at en sentral del i virksomheten er kurs.

– Våre kurs kan heller betegnes som praktisk treningssamling og ikke en serie med foredrag i power-point. Deltakerne får både teorien og «beste praksis». De trenes i hvordan de skal bruke det de har lært, og vi kan også følge dem opp i hverdagen inntil tingene fungerer. På alle kurs med Salgslaget utvikler deltakerne både forretningssans og kompetanse, slik at arbeidet i hverdagen gir bedre resultater.

– Blir Salgslaget en konkurrent til Matmerks «Markedstjenester», der du tidligere var fagsjef?

– En slik sammenligning blir litt feil – da alle som tilbyr tjenester har noe som er spesielt. På hjemmesiden tilbyr Matmerk sine tjenester, og vi har vårt opplegg, så ut fra det kan jeg si at vi ikke er en konkurrent, svarer Kristensen.

Lokalmat for alt det er verdt

– Vi er heller ikke en konkurrent til det nye lokalmatstudiet på Røros. Salgslaget er et nytt konsept både i form og innhold, og vi skal drive varig kompetanseutvikling hos produsentene, fokusert på alle kommersielle aspekter i verdikjeden, der vi følger dem opp over tid. Og vi har ingen merkeordninger eller noen former for medlemskap. I forhold til det unike og flotte studietilbudet på Røros med akademisk forankring, er vi heller lavterskel med et skarpt kvalitetsfokus. Det spesielle med Salgslaget er at vi har flere av matbransjens mest rutinerte kvinner og menn på laget, sier Kristensen.

Skal promoteres

Nå er han fullt i gang med å få Salgslaget opp å stå. Aktiv som han er i sosiale medier, har han allerede samlet mange rundt det nye laget.

– Jeg har ikke begynt å «selge oss inn» skikkelig ennå, men dette er noe jeg virkelig brenner for, og fremover blir det fullt kjør, sier den ivrige gründeren, som blant annet har fått hjelp av matbyrået Impuls til utforming av logo og promotering.

Les mer på Salgslaget.no

Les mye mer om Salgslaget i den siste utgaven av magasinet Horeca (nummer 4 2019), der du også kan lese portrettet med Frode Kristensen.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca