Illustrasjonsfoto: Meny

Mer lokalmat og vegetar, mindre plast og matsvinn

Mer bevisste forbrukere førte i 2019 til økning i salg av vegetar, lokalmat og overskuddsmat. Meny kuttet dessuten i matsvinn og plast i fjor.  

Publisert

Sækelys på miljø, dyrevelferd og helse har ført til en økning i veganske og vegetariske produkter på 46 prosent i Meny i 2019, mot 2018. Eksempelvis ble det i fjor sommer solgt dobbelt så mange vegetarburgere som året før. Selv før jul, hvor nordmenn handler tradisjonelt, økte salget av veganske og vegetariske produkter betydelig.

– Vi solgte mer nøttesteik denne jula enn noen gang før, og fikk også oppsiktsvekkende mange kundehenvendelser på denne steika. Interessen er fortsatt størst blant yngre, og mest i storbyene, sier Horn Hynne, og legger til at et stadig rikere og bedre utvalg av plantebaserte alternativer også bidrar til veksten.

Lokalmat med unik identitet

Også lokalmat er blitt mer trendy. I 2019 økte Menys salg av lokalmat med hele 5,9 prosent mot 2018. I inneværende år vil Meny nå en omsetning på over en milliard kroner på denne varekategorien.

– Folk er mer opptatt av hvor maten kommer fra. De vil ha varer med lokal identitet, unike historier og gjerne støtte lokalt næringsliv. Denne trenden tror vi vil forsterke seg i årene fremover. Vi jakter kontinuerlig på nye, unike norske matskatter, sier Horn Hynne.

Tonnevis med mat reddet

Matsvinn har også preget 2019, ikke uten grunn. I dag kastes en tredjedel av all mat som produseres, noe som hverken er bra for miljøet eller økonomien. Meny har som mål å halvere sitt matsvinn innen 2025, målt mot 2015. I 2019 kastet Meny 1147 tonn mindre enn i 2018.

– Vi merker økt bevissthet blant kundene. Posene med overskuddsmat, som legges ut i appen Too Good To Go, rives bort. Og nedprisingsvarene blir også raskt borte, sier Horn Hynne.

100 Meny-butikker er nå tilknyttet Too Good To Go, og disse har til sammen reddet 107 000 matporsjoner i 2019 – dobbelt så mye mat ble reddet, mot året før. Meny og kundene berget i fjor dessuten 550 tonn butikkstekte brød ved å kjøpe dem neste morgen til halv pris («Gårsdagens brød») og 250 tonn singel frukt og grønt i egen kurv til kr. 10 pr kg («Omplassert frukt og grønt»). I denne kurven ender blant annet fine varer som har ligget i en pakke med ødelagte varer.

Plastkutt

Å redusere unødvendig plast, er et kontinuerlig arbeid. Eksempelvis ble typiske piknik-artikler i plast fjernet i Meny-butikkene våren 2019; forbrukerpakninger med sugerør og bestikk ble erstattet med henholdsvis papp og tre, tilsvarende en årlig plastreduksjon på 11 tonn.

Både småposene til frukt og grønt og butikkstekte brød/boller ble tynnere og mindre, tilsvarende en årlig reduksjon på henholdsvis 17 tonn og på 14,6 tonn.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS