Ny støttespilleravtale signert. Fra venstre kommunikasjons- og markedsansvarlig Lise Annett Smith i NHO Reiseliv Innkjøpskjeden, kommunikasjonsdirektør Merete Habberstad i NHO Reiseliv, og daglig leder Espen Wasenius i Norske Kokkers Landsforening (NKL). (Foto: NHO Reiseliv)
Ny støttespilleravtale signert. Fra venstre kommunikasjons- og markedsansvarlig Lise Annett Smith i NHO Reiseliv Innkjøpskjeden, kommunikasjonsdirektør Merete Habberstad i NHO Reiseliv, og daglig leder Espen Wasenius i Norske Kokkers Landsforening (NKL). (Foto: NHO Reiseliv)

NHO Reiseliv og NKL viderefører rekrutteringssamarbeid

 For tredje år på rad har NHO Reiseliv undertegnet en avtale for å støtte Norske Kokkers Landsforenings (NKL) arbeid med rekruttering til kokkefaget.

Publisert

Avtalen innebærer at NHO Reiseliv og NHO Reiseliv Innkjøpskjeden støtter NKL med 105 000 kroner i 2019. Summen er øremerket NKLs arbeid med rekruttering.

– Styrke den norske kokken i hele sin bredde

– Begge grenene i NHO Reiseliv går her sammen om å bidra til å støtte det generelle rekrutteringsarbeidet i NKL. I denne sammenhengen handler det først og fremst om å øke antallet søkere til restaurant- og matfag, sier daglig leder Espen Wasenius i NKL.

– NKL har et enormt viktig nettverk og en kompetanse som vi ønsker å støtte opp om. Denne støttespilleravtalen signaliserer vår ambisjon om å styrke den norske kokken i hele sin bredde. NKL har også mye kunnskap om kokkenes utfordringer som er nyttig for oss å få innsikt i. I tillegg gir de oss tilgang til viktige arenaer der vi kan møte og rekruttere flere medlemmer, sier kommunikasjonsdirektør Merete Habberstad i NHO Reiseliv.

– Unge ledere med ny tilnærming til lærlinger

1. mars er ordinær søknadsfrist for inntak til videregående skole og formidling til læreplass. NKL-sjef Wasenius har følgende budskap til ungdom som vurderer å søke seg til restaurant- og matfag.

– Enten du velger kokk, servitør eller institusjonskokk, så kommer du inn i en levende, kreativ bransje som alle vil få jobb i. Vi er i konstant behov for å fylle rundt tusen stillinger på restaurant. Bransjen har de siste årene fått mange nye, unge ledere som har en helt ny tilnærming til å ha unge lærlinger, og disse lederne har stor kunnskap som de gjerne vil dele med unge mennesker, sier Wasenius.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca