Knut-Arne Iversen.

Rekrutteringsselskap for reiselivet

Tidligere turistsjef i Hammerfest har startet bemanningsselskap for reiselivet.

Publisert

– Rekruttering av ansatte er krevende, sier Knut-Arne Iversen, som mener å ha laget en modell som gjør det langt enklere for bransjen.

Den tidligere turistsjefen tror nettopp norsk reiseliv – som i stor grad krever service-innstilte og sosialt dyktige medarbeidere – har et ekstra behov for hjelp på rekrutteringsområdet.

Krevende ansettelsesprosesser

– Reiselivet er en bransje med en stor turnover av ansatte, preget av sesongarbeidere, og for mange blir ansettelsesprosessene svært tidkrevende og vanskelige, sier Knut-Arne Iversen.

Dette kan Tourism Human Resource (ToHR) avhjelpe. Selskapet vil tilby bemannings- og rekrutterings-tjenester, og skaffe kvalifisert arbeidskraft.

– Norsk reiseliv er preget av få store og mange små aktører, fortsetter Iversen.

– Bemanning av sesongansatte i alle årets 12 måneder er en tidkrevende oppgave. Denne oppgaven overtar vi. ToHR er bygget slik at vi kan gjennomføre hele rekrutteringsprosessen, og stå for ansettelsene.

Utenlandske studenter

Et lengere opphold i Tyskland – blant annet som profesjonell håndballspiller – gjør Iversen særlig kompetent i dette markedet

– Vi vil blant annet ansette utenlandske studenter fra land som Tyskland, Nederland og Italia, forklarer han.

Satser på Tyskland

– Dette gjelder fortrinnsvis universiteter som tilbyd skandinavisk språk og kultur, reiseliv, hotellfag og kokkeutdanning. Her snakker vi om høyt motivert arbeidskraft som har et sterkt ønske og tid til å arbeide i Norge og Skandinavia for en kortere eller lengre periode.

ToHR har allerede gjort avtaler med utvalgte universiteter i Tyskland. Universitetet i Kiel har blant annet 120 studenter som har skandinavisk språk og kultur på timeplanen.

Iversens fokus på Tyskland sammenfaller godt med det faktum at landet utgjør det desidert største turistmarkedet i Norge – med flere enn én million overnattinger i 2014.

– Kvalifisert arbeidskraft er avgjørende for å levere gode produkter og tjenester, i en bransje der konkurransen blir mer og mer skjerpet, konkluderer Iversen i en pressemelding.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Powered by Labrador CMS