Rica Frokost1.jpg
Rica Frokost1.jpg

Fra best til enda bedre på frokost

God morgen omelett, God morgen sild, God morgen yoghurt med mysli, God morgen appelsinmarmelade med kanel og God morgen laks med kakao. Samt en sunn morgendram, laget av frukt og grønt, blant annet stangselleri og brokkoli.

Publisert

Det nye frokostkonseptet ble nylig lansert på Grand Café med stor medieoppmerksomhet. Her er Olympiatoppens Christine Helle flankert av kommersiell direktør Pål Semb-Johansson og driftssjef f&b Martina Rabsch i Rica Hotels. (Foto: Odd H. Vanebo)

Det er noe av det nyeste nye på Ricas frokostbuffé, et frokostkonsept som har fått navnet God morgen.

– Vi har en sterk posisjon i frokostmarkedet, vi har vunnet Norges beste frokost fire år på rad, med Rica Nidelven Hotel, ett år delte de på første plassen med Grand Hotel, sier driftssjef for food and beverage Martina Rabsch i Rica Hotels.

Kokkene har hele tiden vært med for fullt når det nye frokostkonseptet til Rica er utviklet. (Foto: Odd H. Vanebo)

92 prosent av Ricas hotellgjester spiser frokost hver eneste dag, det tilsvarer ca. 3,4 mil gjester i løpet av året eller 9.315 gjester hver eneste dag.

Må trene

– Frokost er det viktigste måltidet vi servere på våre hoteller. Men også vi må trene og utvikle nye ferdigheter hele tiden, og har derfor valgt å lytte til de beste, Olympiatoppens ernæringsfysiologer: Christine Helle og Heidi Holmlund. De har bl.a. satt sammen en mysliblanding og bakt et eget brød for hotellgjestene hos Rica Hotels.

– I tillegg til de nye råvarene på frokostbordet, har Rica Hotels også satt sammen tre menyforslag som skal gjøre det enklere for gjestene å velge den frokosten som er best tilpasset dagens aktiviteter. – Vi vil hjelpe våre gjester å starte dagen riktig. Resultatet blir både en bedre dag og en

bedre hotellopplevelse, der det selvfølgelig også skal være rom for nytelse, sier Rabsch.

Ingen kvikk fiks

Det nye konseptet har ikke vært noen kvikk fiks: – Olympiatoppen fikk sammen med våre trofaste leverandører følgende utfordring: ”Kan dere lage kommersielt anvendbare produkter med sjel og særpreg ut av disse ideene?”

– Produktene ble testet og testet helt til Christine og vi var fornøyd. God morgenkonseptet tok form og vi startet på vår reise til hvert eneste av våre 43 Rica-hotell, hvor vi gjennomførte God morgenkurs for samtlige som jobber med frokost, til sammen 750 ansatte. Nå venter en ny runde opp mot våre partnerhoteller, forteller Rabsch.

Les hele saken i Horeca nummer 7 2009

Bli abonnent på Horeca her

"