Etter at Marlene Storeng Pedersen tok over som hotelldirektør på Best Western Narvik Hotell, har hotellet fått et oppsving. (Foto: Morten Holt)

Fikk fart på Narvik-hotell

Etter negativ drift gjennom flere år skulle egentlig hotellet selges i 2014. Men så trådte ungt pågangsmot til, og i fjor ble Best Western Narvik Hotell kåret til «Årets Hotell 2015» i Norlandia Hotel Group.

Publisert
Best Western Narvik Hotell snudde trenden i løpet av kort tid, og ble i 2015 kåret til «Årets hotell» i Norlandia Hotel Group. Til venstre hotelldirektør Marlene Storeng Pedersen og til høyre resepsjonssjef og assisterende hotelldirektør, Marielle Olsson. (Foto: Morten Holt)

Marlene Storeng Pedersen tok over som leder på Best Western Narvik Hotell i januar 2015, og har klart å snu trenden i løpet av kort tid.

Fra 2014 til 2015 økte omsetningen med 1,5 millioner kroner, belegget økt voldsomt, og driftsresultatet har gått fra minus til godt pluss (421 000 kroner). Og 2016 ser ut til å bli enda bedre.

I stedet for salg, har eierne i stedet bestemt at hotellet skal renoveres og satses på. Oppussingen av hotellet har allerede startet. De 40 rommene står frem i ny prakt. Før sommeren ble hele hotellet malt.

Hotelldirektør Marlene Storeng Pedersen i restauranten på hotellet i Narvik. (Foto: Morten Holt)

Seks hotelldirektører

– Det er så moro å lykkes. Dette gjør oss veldig motivert, sier den 31 år gamle hotelldirektøren, som har arbeidet på hotellet de siste 12 årene. Der har hun gått i gradene – fra sommerjobben i tillegg til videregående til den nåværende direktør-stillingen.

Best Western Narvik Hotell. (Foto: Hotellet)

– I løpet av min tid på hotellet har jeg arbeidet under seks hotelldirektører. Jeg har plukket det beste fra alle seks, sier hun smilende.

– Oppgradering – den beste prisen

Prisen «Årets Hotell 2015» i Norlandia Hotel Group var basert på belegget i 2015, resultatene samme år – og sist, men ikke minst, medarbeiderundersøkelser.

Resepsjonen på hotellet. (Foto: Hotellet)

Alle resultatene var så positive at hotellsjefen fikk beskjed av sine eiere at det skulle satses på hotellet i Narvik. Nå skal hele hotellet renoveres.

– Vi har beskjed om at det skal gjøres en stor oppgradering på hotellet. Det er den beste prisen vi kunne fått, smiler hun.

Medarbeidere som trives på jobb

Med 12 års ballast, og som medarbeider i alle avdelinger, visste hun hva som skulle til for å få hotellet «på skinner».

Enkeltrom på Best Western Narvik Hotell. (Foto: Hotellet)

– Det aller viktigste er at de ansatte trives på jobb. Det smitter over på gjestene, sier 31-åringen.

Med bakgrunn fra salg og markedsføring, har Storeng Pedersen lagt ekstra vekt på dette etter at hun overtok tidlig i 2015.

– Vi bruker mer ressurser på dette nå, og det har gitt resultater, sier hun

Yrkesgjestene er viktige

– Narvik har de siste årene opplevd en massiv tilstrømming av bygg- og anleggsarbeidere som kommer langveisfra for å delta på de mange pågående prosjektene i området. Vår beliggenhet og våre tilbud matcher dette markedet perfekt, sier Storeng Pedersen.

– Mye av det vi nå gjør, henger sammen med vår økende satsing på bedriftsmarkedet og ønskene og behovene fra denne gruppen – som er svært viktig for oss. Vårt mål er å være et moderne og trivelig vertskap for den kostnadsbevisste kunden, fremhever hun.

Les mer om hotellet og portrettet med Marlene S. Pedersen i den siste utgaven av magasinet Horeca (nummer 5 2016)

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS