Scandic styrker konsernledelsen

Scandic har styrket konsernledelsen, og ansatt tre personer i lederfunksjoner; Jan Lundborg, Niklas Angergård og Ann Hellenius.

Publisert

Den nye rollen «Chief Information Officer» blir en del av konsernledelsen, med ansvar for digitalisering og for å utvikle Scandics gjesteopplevelse ved hjelp av IT og ny teknikk.

Den tidligere funksjonen som «Chief Commercial Officer» deles i to; en «Chief Customer Officer» med ansvar for blant annet merkevarestrategi, markedsføring og lojalitetsprogram, samt en «Chief Commercial Optimization Officer», med ansvar for distribusjon, inntektsoptimering og salg. De øvrige funksjonene i konsernledelsen er uendret.

Mer kundefokuserte

– Scandic har vokst raskt de siste årene. Vi har sett et behov for å bli mer kundefokuserte, samtidig som vi må sikre at vi har riktig kompetanse på rett plass. I fjor høst startet vi derfor et arbeid med å analysere vår organisasjonsstruktur og våre arbeidsmetoder. Jeg er overbevist om at vår nye organisasjon gir oss de beste forutsetninger for å utnytte vårt potensial i markedet bedre. Vi vil styrke vår posisjon ytterligere i en tid der reiseindustrien er mer dynamisk og digital enn før, sier konsernsjef for Scandic, Even Frydenberg.

Scandic skårer allerede høyt hos gjestene. I forrige uke havnet hotellkjeden på en solid 6. plass i tøff konkurranse med 110 andre merkevarer i Norge, da KPMGs omfattende markedsundersøkelse, Customer Experience Excellence Analysis, 2018 for første gang ble gjennomført her i Norge.

Likevel ønsker Scandic å optimalisere kundeopplevelsen ytterligere, blant annet ved å satse mer på digitale løsninger.

«Chief Information Officer»

Scandics nye «Chief Information Officer», Ann Hellenius, har bred erfaring med å drive digitale prosesser og kommer fra stillingen som CIO i Bankgirot. Hun er i tillegg medlem av den svenske regjeringens digitaliseringsråd. Tidligere har Hellenius blant annet vært CIO for Stockholm By.

«Chief Customer Officer»

Niklas Angergård, som begynner i stillingen som «Chief Customer Officer», kommer fra Tieto der han har vært CMO og rapportert direkte til konsernsjefen. Angergård har mangeårig internasjonal erfaring, som ansvarlig for merkevarestrategi, markedsføring og kundetilfredshet hos bransjeledende foretak som Klarna, Telia og SAS.

«Chief Commercial Optimization Officer»

Jan Lundborg trer inn i stillingen som «Chief Commercial Optimization Officer». Lundborg har en sterk kommersiell bakgrunn fra blant annet SAS og Amadeus. Jan kommer fra stillingen som Vice President Revenue Management Pricing & Distribution i Scandic og har siden 2009 hatt ansvar for å bygge opp denne funksjonen i konsernet.

– Jeg er glad for å kunne ønske Hellenius, Angergård og Lundborg velkomne som nye medlemmer i vår konsernledelse. De er begge anerkjente innen sine respektive områder og vil tilføre verdifull kompetanse til Scandic. Jan har lang erfaring innen sitt felt og har ledet og utviklet vårt arbeid innen salg og distribusjon på en suksessfull måte. Salg og distribusjon er et viktig og prioritert område som er i stor forandring, og det er derfor naturlig at denne funksjonen nå blir endel av konsernledelsen, sier Even Frydenberg.

Den nye organisasjonen trer i kraft umiddelbart.

Dette er Scandics nye konsernledelse

«President & CEO»: Even Frydenberg

«Chief Financial Officer»: Jan Johansson

«Senior Vice President HR & Sustainability». Lena Bjurner

«Vice President Business Development»: Jesper Engman

«Chief Information Officer»: Ann Hellenius

«Chief Customer Officer»: Niklas Angergård

«Chief Commercial Optimization Officer»: Jan Lundborg

«Managing Director Sweden»: Peter Jangbratt

«Managing Director Norway»: Svein Arild Steen-Mevold

«Managing Director Finland»: Aki Käyhkö

«Managing Director Denmark»: Jens Mathiesen

«Managing Director Europe»: Michel Schutzbach

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her