Prosjektteam SMAK09
Prosjektteam SMAK09

Nedtelling til messe med god smak

SMAK09, som arrangeres 3. til 6. februar 2009, kommer til å bli enda større og bedre enn forgjengeren 4 Messer i 2006. Nedtellingen har startet, og rundt 170 utstillere har tegnet seg så langt. - Det betyr at vi pr. i dag har solgt 75 prosent av arealet i forhold til 4 Messer i 2006, så vi er i godt rute, opplyser prosjektsjef Trond Andersen i Norges Varemesse på Lillestrøm.

Publisert

Den største forandringen fagbesøkende vil møte, er en grunnleggende endring i messestrukturen. I 2006 var inndelingen Storhusholdning, Storkjøkken, Vin og Brennevin og Nor-Shop, altså 4 messer.

- I 2009 har vi endret konseptet med hovedinndeling i Mat, Drikke, Utstyr og Interiør/Design. Parallelt arrangeres NEF-Dagene, som er arenaen for næringsmiddelindustrien, emballering og foredling, heter det i en pressemelding fra arrangøren.

Avspeiler utviklingen

Trond Andersen er brennsikker på at de skal nå den ambisiøse målsettingen om at SMAK09 blir det viktigste møtestedet for alle aktører i horeca, kantiner og institusjoner, service- og dagligvarehandel siden 2006.

- De to næringene smelter jo nå sammen, en utvikling messen vil avspeile. Industrien deltar med full tyngde, likeså både store og små leverandører og distributører. NorgesGruppen/ASKO vil for eksempel eksponere seg over 1100 kvadratmeter, men også Servicegrossistene og Menigo blir godt synlige, sier Andersen.

SMAK09 blir temaoppbygd med vekt på renhold, convenience, franchise og interiør, i tillegg til hovedinndelingen.

SMAK09 vil dessuten romme store konkurranse- og seminarprogram.

Les også: NM i institusjonsfaget flyttes til Smak09

Årets Utstilling

4 Messer 2006 gikk over i historien som kanskje den mest vellykkede storhusholdningsmessen noensinne med 24.000 fagbesøkende. Den ble kåret til Årets Utstilling av et eksternt analysebyrå sammen med de besøkende og utstillerne, i konkurranse med et 40-tall messearrangementer som var med i undersøkelsen i 2006.

- Ambisjonen er at SMAK09 skal bli enda større og bedre, sier Trond Andersen.

Partnere

Bak SMAK09 står Norges Varemesse, NHO Reiseliv og BFSN (Bransjeforening for Storkjøkkenleverandører i Norge).

"