KarbonnøytraleVinmarkerConchaYToro

Viser miljøbevissthet med vin

Den karbonnøytrale vinen Sunrise tappes på flasker som er 14 prosent lettere enn vanlige flasker. Dette er bare ett av stegene produsenten tar for å sikre bærekraftig produksjon.Den chilenske vinprodusenten Concha y Toro er opptatt av å minske vinproduksjonens skader på miljøet. Nå er vinen Sunrise erklært 100 prosent karbonnøytral

Publisert

Karbonnøytrale vinmarker i Chile.

- Vi reduserer alle utslippene så mye som mulig, fra innhøsting og helt fram til vinen er fremme hos våre distributører. Vi er stolte over å kunne si at Sunrise er karbonnøytral, sier daglig leder for Concha y Toro Norge, Anne Eliasson.

Lettere flasker, mindre utslipp

Siden 2011 har Sunrise blitt tappet på flasker som er 14 prosent lettere enn vanlige flasker. Dette sparte miljøet for 11,8 tonn glassavfall i 2011, og hindret hele 2,6 tonn CO2 fra å slippe ut i atmosfæren på grunn av redusert transportvekt.Miljøorganisasjonen Grønn Hverdag synes det er flott at næringslivet viser samfunnsansvar. - Alle tiltak som er med på redusere klimagassutslipp, som å minske utslippet ved produksjon og transport, er veldig bra, sier Tone Granaas, daglig leder i Grønn Hverdag. - Vi anbefaler bedrifter først å kutte sine egne utslipp, for så å kjøpe godkjente klimakvoter for å kompensere for resten av utslippet. På denne måten kan de bli helt nøytrale. Det er viktig å kutte først og kompensere etterpå, sier hun.

Måler vannforbruk

Concha y Toro er også den første vinprodusenten i verden som måler vannforbruket, såkalt water footprint, gjennom hele produksjonsprosessen.

Anne Eliasson.

- Vann er en viktig og knapp ressurs i store deler av verden, og vi benytter 40 prosent mindre vann for å produsere ett glass Concha y Toro-vin enn hva som er gjennomsnittet for den globale vinbransjen, sier daglig leder i Concha y Toro, Anne Eliasson.

Lokalt og globalt

I tillegg til å redusere utslipp ved produksjon og transport, handler Concha y Toro klimakvoter på The Santiago Carbon Exchange (SCX) for å kompensere for utslipp fra alle sine produksjonsfasiliteter og kontorer verden over.Vinprodusenten støtter også lokalmiljøet i Chile, blant annet gjennom elveprosjektet Lircay, som støtter lokale arbeidsplasser og sikrer fornybar energi til lokalbefolkningen. - Vi synes det er viktig å ta vare på lokalbefolkningen, og samtidig gjøre ting i riktig rekkefølge. Først reduserer vi våre egne utslipp så mye som overhodet mulig, deretter kjøper vi klimakvoter og støtter lokale prosjekter. Hos oss er miljøet i fokus, noe vi tror mange av våre kunder setter stor pris på, sier Anne Eliasson.

Pressemelding

Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?

Bestill et abonnement på Horeca i dag.

"

Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 43. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:

• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter

• restauranter

• barer og puber

• utesteder

• kafeer

• contract catering

• kantiner

• institusjoner

Bestill abonnement på magasinet Horeca her

Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.

Meld deg på gratis nyhetsbrev her

"
Powered by Labrador CMS