SkyrFrukt_02_Mango
SkyrFrukt_02_Mango

Skal vinne mellommåltidet med Q Skyr

Nykommeren Q Skyr er i ferd med å bli en proteinrik mellommåltidsvinner for Q-meieriene. Bare ett år etter at den ble lansert, er hver fjerde lettyoghurt som selges i Norge en Q Skyr. Q Skyr er blitt Qs viktigste våpen i kappløpet med Tine om å gi forbrukerne det beste proteinrike mellommåltidet.

Publisert

– Vi ser at yoghurtkategorien er den kategorien som vokser mest blant de typiske mellommåltidene, og Q Skyr har alene stått for 22 prosent av verdiveksten i det totale yoghurtmarkedet det siste året. Det er en utvikling vi er svært fornøyde med, administrerende direktør sier Bent Myrdahl i Q-meieriene.

Øker

Fra september i fjor til og med august i år, ble det solgt Q Skyr for 73,6 millioner kroner i norsk dagligvarehandel. Det utgjør 24,6 prosent av det totale lettyoghurt-markedet her i landet.

Ser man isolert på august 2010, står verdiomsetningen av Q Skyr for 26,3 prosent av all lettyoghurt som ble solgt i Norge.

Q-meieriene gleder seg over salgstakten som ligger hele 23 prosent over det den lå på under lanseringsperioden i fjor.

– Normalt avskaller salget med 1/3 og flater ut etter at et nytt produkt har vært på markedet i ett år. Nå har vi klart å øke salget med 1/3 ett år etter lansering. Det er vi selvsagt svært fornøyde med, sier Myrdahl.

Folk flest spiser mellommåltid

En landsrepresentativ undersøkelse som forsker og dr. polit Annechen Bahr Bugge hos Statens institutt for forbruksforskning arbeider med, viser at en av fem nordmenn spiser noe mellom dagens tre første måltider daglig. Samtidig spiser halvparten av oss noe etter middag.

Syv av ti spiser frukt, nær halvparten av oss spiser yoghurt, mens en av fire spiser grovbrødsmat som mellommåltid. 23 prosent spiser vanligvis grønnsaker, 21 prosent spiser sjokolade, mens 1 av 10 vanligvis spiser søte bakevarer eller salt snacks.

– Undersøkelsen viser også at mellommåltidsvanene våre endrer seg i helgene. Da spiser vi mer søtsaker, fastfood og salt snacks mellom måltidene enn ellers i uken. Det er også litt urovekkende at de som spiser hyppigst i løpet av dagen, også ofte velger mer av de usunne mellommåltids-alternativene som søte bakevarer og sjokolade, sier Bugge.

Forventer mer vekst

Q-meieriene forventer at Q Skyr vil vokse ytterligere i årene som kommer. I dag produserer Q-meieriene mellom 1,2 og 1,3 millioner liter Q Skyr. Myrdahl mener det er realistisk å produsere 4 millioner liter Q Skyr i løpet av tre år.

– Sammenligner vi oss med Island, der Skyr har lange tradisjoner og står sterkere enn yoghurt, så produseres det årlig 10 liter skyr per innbygger. Målsetningen om å produsere i underkant av én liter per nordmann, mener vi derfor er et realistisk mål, sier Bent Myrdahl.

Nylig kunne han og Q-meieriene glede seg over å få prisen Årets lansering fra Norgesgruppen. I kåringen har Norgesgruppen lagt vekt på fire kriterier – innovasjon tilpasset forbrukerbehov, forbrukerrespons, bidrag til vekst for kjede og bidrag til lønnsomhet.

Gode kritikker

– Etter 12 år i utfordrerrollen i meierimarkedet, var denne utmerkelsen noe som virkelig skapte både varme og begeistring hos oss, sier Myrdahl.

Tidligere har også Dagens Næringsliv trukket frem Q Skyr som en av årets største suksesser, og den har blitt kåret som testvinner blant yoghurter av DinSide. Bent Myrdahl tror direkte kontakt med forbrukerne er en av årsakene til den store suksessen.

– Sosiale medier gir oss unike muligheter til å lytte og snakke med forbrukerne. Vi har utviklet produktene etter innspill vi har fått fra forbruker gjennom ulike blogger, mailer, Facebook og andre sosiale medier. Q-meieriene har en stor fordel i og med at vi er en forholdsvis liten organisasjon med flat struktur. Det gir oss muligheten til å snu oss raskt om når forbruker ønsker nye produkter, forklarer Myrdahl.

Nye varianter i høst

Fra Q Skyr ble lansert 1. september i fjor med smakene Skogsbær & vanilje, Jordbær & granateple og Bringebær & granateple, har serien blitt utvidet flere ganger allerede. I februar kom Q Skyr Naturell etter ønske fra forbrukerne, og i mai lanserte de Q Skyr med blåbær. Nå utvider Q-meieriene serien ytterligere.

– Nå satser vi på den nøkkelhullsmerkede Q Skyr Frukt med fruktsmak. Nok en gang har vi lyttet til ønskene fra forbrukerne. Suksessen med Q Skyr gjør at vi fortsatt kan ha et stort trykk på å utvikle nye og spennende meieriprodukter i tiden fremover også, sier Myrdahl.

Pressemelding

Powered by Labrador CMS